Zákaz vzletu
Boeing 737 Max měl ovládnout vzdušný prostor, dvě havárie ho připoutaly k zemi

Letadla Boeing 737 Max, novinka a velká naděje leteckého průmyslu, dolétala. Aspoň pro příští týdny. Do svého vzdušného prostoru jim v průběhu minulého týdne zakázaly vstup (mimo jiné) Čína, Evropská unie, Indie, Austrálie a Nový Zéland. S denním zpožděním se připojily Kanada a Spojené státy. Celosvětové doporučení nelétat pak ve čtvrtek vydala i samotná americká firma, která je vyrábí. To všechno v reakci na dvě fatální havárie letadel tohoto typu (v Etiopii a Indonésii) v průběhu posledního půlroku, které stály život 346 lidí a které vykazovaly podezřelé podobnosti.
Říjnová havárie v Indonésii je stále v šetření. Zkoumání černé skříňky z letadla etiopských aerolinek, které se zřítilo 10. března, je v úplných počátcích. Co je zatím jasné: obě letadla spadla krátce po vzletu, v obou případech se stroj ze zatím neznámých důvodů obrátil „čumákem“ směrem k zemi.


Současným hlavním podezřelým je palubní software MCAS, který má zajišťovat stabilitu stroje při letu. Automatický systém MCAS je novinka, kterou si vyžádala nová konstrukce letadla 737 Max a doplnila už existující bezpečnostní systémy. Jednou z teorií je, že firma Boeing nedodala svým kupcům a především jejich pilotům dostatečné informace o tom, jak přesně se systém může chovat. Ve spojení s drobnou závadou (tak tomu bylo v případě indonéské havárie) se MCAS začal chovat nestandardně a tlačil letadlo k zemi. Piloti netušili, co v takovém případě dělat, v nízké výšce krátce po vzletu měli na reakci jen pár vteřin a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu