Britská pobočka japonské firmy Honda potřebuje po brexitu k přežití maličkost: skladiště o rozměrech 300 tisíc metrů čtverečních, v bezprostřední blízkosti své továrny na jihozápadě Anglie. To je jako 42 zastřešených fotbalových hřišť, jedno vedle druhého, všechny vybavené moderní skladištní technikou. Podobně velkou halou disponuje firma Tesla v Kalifornii, na evropské straně Atlantiku ale rozhodně zatím nic podobného nestojí.
Hala by byla zapotřebí ke skladování několikatýdenních zásob automobilových součástek. Japonská automobilka totiž sice v Británii montuje svou Hondu Civic, 75 procent dílů VŠAK dováží z evropského kontinentu tunelem pod kanálem La Manche. Denně jsou to zhruba dva miliony kusů objednaných na zakázku těsně před montáží konkrétního auta. Dnešní haly pojmou zásoby, jež udrží výrobu v chodu maximálně 36 hodin, pak se výroba zastaví. Továrna tedy zcela závisí na složitém a především plynulém hemžení kamionů a vlaků, kterým nesmí nic stát v cestě. Zatím to tak je, může se to ovšem rychle změnit 29. března 2019, kdy Británie přestane být členem Evropské unie.
Vlastně existují dvě možnosti: Buď se Londýn nějak dohodne se zbytkem Evropy na podmínkách svého odchodu, podepíše jakousi „rozvodovou smlouvu“ a vše může zůstat aspoň na přechodnou dobu při starém. Nebo se Britové s Evropany nedohodnou, což v tuto chvíli stále většímu počtu lidí připadá jako reálná možnost, a nastane tzv. tvrdý brexit. Británie v takovém případě odejde z Unie bez dohody a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu