Labyrint srdce a ráj světa
Jiří Petrbok přeje v Národní galerii na malířsky brilantní výstavě krtkovi, aby měl konečně pokoj
Nestává se často, aby na sólové výstavě jednoho autora visela díla kolegů, jejichž pojistná hodnota vysoce převyšuje odhadovanou cenu jeho vlastní tvorby. Respektive se to nestává vůbec. Aktuální výstava Hořící srdce šestapadesátiletého Jiřího Petrboka ve Veletržním paláci Národní galerie je v tomto ohledu unikátní. Výtvarník totiž instituci přesvědčil, aby do jeho expozice zapůjčila artefakty velkých hráčů na poli současného umění, které s oblibou parafrázuje.
Na konci Petrbokovy výstavy jsou tedy k vidění ikonické práce lokálních i globálních hvězd typu Krištofa Kintery a Jeffa Koonse – včetně zmenšené varianty Koonsova Balonkového pejska, jehož originální verze z leštěné oceli se před pěti lety v aukci prodala za 58 milionů dolarů. Citace těchto děl může návštěvník hledat na Petrbokových obrazech rozmístěných na ochozu malé dvorany Veletržního paláce. Což je druhé unikum: museli bychom sahat do dávné minulosti, kdy dala Národní galerie na tomto místě naposledy prostor samostatné prezentaci českého malíře či malířky. Třetí unikum pak je, že jde o bez nadsázky brilantní výstavu.
Umění ze sexshopu
Narodil se v Kladně, vyrůstal v podbrdském Komárově, kde po vyučení se zámečníkem nastoupil do strojíren Buzuluk. Závěr normalizace Petrboka zastihl ve fázi značného puzení k autorské výtvarné tvorbě. Ve třiadvaceti…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu