Kdopak to zvoní? Za dveřmi stojí pán v bílém a kolem hlavy má světlo – což se hodí, žárovka v předsíni praskla už před časem. Světlo ozařuje velikou krabici s mašlí. Takže to musí být Ježíšek. Je trochu zarudlý, přece jen je zvyklý chodit spíš v zimě. Ale je to profík a s úsměvem podává krabici. Ježíška je teď možné si předplatit. Přijde každý měsíc a přinese radost přímo pro vás: výběr oblečení, lahůdek či kosmetiky. Spotřebitelské kluby a předplacené krabice, to je trend.
Jeden příklad z Česka je Klub Pánů z Ponožkovic. Předplacené ponožky, které každý měsíc dorazí do schránky i s osobním dopisem ve zlaté obálce. Jsou to ponožky i překvapení, specialita, příběh – únorové například připomínaly výročí 173 let a 9 měsíců od vzniku morseovky a byly poseté tečkami a čárkami. Majitel má historku a může ji dávat k lepšímu celý měsíc. Než dorazí další pár.
V Česku takhle funguje i předplatné piv, vín, káv, květin. Spíš menší věci nevyžadující velké investice ani složitou logistiku. Ovšem v Německu, Anglii, USA jsou Ježíšci větší podnikatelé. V oblibě jsou třeba krabice zvané style box, což je předplacené oblečení vybrané stylistou přímo pro vás – v Česku se zatím moc neujaly. Malá kupní síla, tvrdí Vykupitel.
The Guardian však píše, že se od roku 2014 zvýšil počet návštěvníků stránek nabízejících předplatitelské služby o 800 procent. Důvodů je víc. Z nakupujících to sejme tíhu rozhodování a přidá jim překvapení i pocit péče. Funguje tu navíc takzvaný lipstick effect …
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu