Čelem vzad
Proč Američany přestává bavit globalizace a proč Trumpovi rozumí i spousta Čechů
Úplně jist si není, protože každá položka z výrobního sortimentu se do hlavy vytíženého továrníka nevejde. Když se ale Pavel Juříček v telefonu na chvíli zamyslí, zdá se, že jinak to ani být nemůže – divoká hra Donalda Trupa se cly na cizí zboží bude mít svoji stopu i v Česku.
V tomto konkrétním případě stopa míří do továrny Brano, kterou Juříček v devadesátých letech zprivatizoval a dnes v ní vyrábí – jak praví firemní motto – „autodíly pro všechny světadíly“. Pokud Juříčka neklame paměť, jsou mezi nimi také těžké hevery pro terénní mercedesy prodávané v USA a v Číně, u kterých už německá automobilka přiznala, že kvůli hrozbě globální obchodní války musí snížit letošní plán.
Brano má centrálu v Hradci nad Moravicí a část provozu pořád sídlí v romantických cihlových budovách z 19. století. V době, kdy tu průmysl zapouštěl kořeny, si sotva někdo uměl představit dnešní otevřený svět. Hevery putují ze severu Moravy mimo jiné do americké Alabamy, kde Mercedes vyrábí auta pro Spojené státy a část jich posílá dál do Číny. Cla se do budoucna mohou týkat německých aut prodávaných v USA, ale také amerických aut prodávaných v Číně. Nic z toho není dobrá zpráva ani pro Mercedes, ani pro Juříčka.
Minulý týden se spor o cla ještě více vyhrotil, a to hned na několika frontách. Není těžké propadnout dojmu, že pro mezinárodní…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu