0:00
0:00
Kontext23. 6. 201814 minut

Čelem vzad

Proč Američany přestává bavit globalizace a proč Trumpovi rozumí i spousta Čechů

Hutě
ArcelorMittal
ve francouzském
Dunkerku; ilustrační foto
Autor: Profimedia, Eyevine

Úplně jist si není, protože každá položka z výrobního sortimentu se do hlavy vytíženého továrníka nevejde. Když se ale Pavel Juříček v telefonu na chvíli zamyslí, zdá se, že jinak to ani být nemůže – divoká hra Donalda Trupa se cly na cizí zboží bude mít svoji stopu i v Česku.

V tomto konkrétním případě stopa míří do továrny Brano, kterou Juříček v devadesátých letech zprivatizoval a dnes v ní vyrábí – jak praví firemní motto – „autodíly pro všechny světadíly“. Pokud Juříčka neklame paměť, jsou mezi nimi také těžké hevery pro terénní mercedesy prodávané v USA a v Číně, u kterých už německá automobilka přiznala, že kvůli hrozbě globální obchodní války musí snížit letošní plán.

↓ INZERCE

Brano má centrálu v Hradci nad Moravicí a část provozu pořád sídlí v romantických cihlových budovách z 19. století. V době, kdy tu průmysl zapouštěl kořeny, si sotva někdo uměl představit dnešní otevřený svět. Hevery putují ze severu Moravy mimo jiné do americké Alabamy, kde Mercedes vyrábí auta pro Spojené státy a část jich posílá dál do Číny. Cla se do budoucna mohou týkat německých aut prodávaných v USA, ale také amerických aut prodávaných v Číně. Nic z toho není dobrá zpráva ani pro Mercedes, ani pro Juříčka.

Donald Trump s americkými dělníky při podpisu prvních cel; ilustrační foto Autor: Profimedia, ADMedia

Minulý týden se spor o cla ještě více vyhrotil, a to hned na několika frontách. Není těžké propadnout dojmu, že pro mezinárodní…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc