Na setkání s marketingovými experty jsme nedávno probírali, jak významně se proměňuje role značek v dnešním světě. Dříve sloužily jako důležité orientační body, které dokázaly nasměrovat zákazníka, usnadňovaly mu rozhodování a v nejlepším případě sloužily jako garance kvality či spokojenosti.
Někteří odborníci přesvědčivě tvrdí, že s příchodem technologií význam značek upadá. Do cesty se zákazníkům postavily vyhledávače, cenové srovnávače, uživatelské platformy, agregátory nabídek, takže díky nim teď s orientací ve složitém světě nekonečné nabídky pomáhají koeficienty kvality.
Když hledám hotel v cizím městě, neberu nic, co na Booking.com nemá koeficient nad 8,0. Kdo chce jít do kina, nejspíš na ČSFD.cz vybere „červený“ film, tedy s hodnocením nad 70 procent; podobné je to u jakéhokoli zboží na Heuréce, popřípadě na první straně vyhledávání Googlu. Musíte se na tom správném místě dostat mezi první v pořadí, až pak možná někdo začne přemýšlet nad vaší značkou. Báječně to zjednodušuje život, ohromný balík parametrů se zkondenzuje do jediného zázračného čísla – vždyť něco se známkou 9,2 musí být jednoznačně lepší než 7,3, ne? A když to říká většina…
Výběrem pračky nebo dovolené to však nekončí. Jak ukazuje jedna z epizod seriálu Černé zrcadlo, můžeme čekat, že se navzájem budou známkovat i lidé a výsledný koeficient bude primárním ukazatelem jejich společenské hodnoty. Ostatně už dnes sociální sítě některým uživatelům dávají v zobrazení přednost – těm, kdo…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu