0:00
0:00
Agenda24. 3. 20187 minut

Jak vyrobit voliče

Skandál firmy Cambridge Analytica může být pro Facebook zlomovou událostí

Christopher Wylie
Autor: REUTERS

Zneužili jsme Facebook a hrabali se v profilech milionů lidí, kteří o tom neměli tušení. Zneužili jsme všechno, co jsme o nich zjistili. Zneužili jsme jejich strachy a obavy. A Facebook to věděl.“ S tímto dramatickým vyjádřením vystoupil minulý týden před zraky celého světa kanadský datový analytik Christopher Wylie. Jeho slova odstartovala krizi, která otřásá největší sociální sítí planety. A zároveň znovu otevírá otázky o povaze on-line světa a naší schopnosti rozumět roli, kterou v něm hrajeme.

Víme, jak na to

↓ INZERCE

Osmadvacetiletý Christopher Wylie vybočuje z davu. A rozhodně za to nemohou jen jeho zářivě růžové vlasy. V šestnácti opustil střední školu a o pouhý rok později již pracoval v kanceláři šéfa kanadské opozice. „Je to jeden z nejchytřejších lidí, jaké za svůj život potkáte,“ charakterizoval nadějného „ajťáka“ jeden kanadský politik.

Wylie jemu a kolegům radil, jak oslovovat potenciální voliče. Na stejnou práci si jej o několik let později najala britská Liberálně demokratická strana a v Británii se seznámil s Alexanderem Nixem, uhlazeným absolventem elitních britských univerzit a ředitelem společnosti SCL. Firma nabízela služby v oblasti politického marketingu a poradenství a specializovala se na „změnu chování voliče na základě psychologického rozboru on-line informací“. Smyslem je zahrnout cílového posluchače na míru vytvořenými informacemi (včetně nejrůznějších fám a falešných zpráv) a pootočit jeho preference kýženým směrem.

Wylie začal pro SCL…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc