Expres Malmö-Palermo
Dva obří projekty by měly zlepšit spojení mezi severem a jihem Evropy
Když padla berlínská zeď, Evropa začala oživovat přerušené dopravní sítě mezi východem a západem. Novou éru ohlásilo obnovení vlakové linky mezi Paříží a Moskvou. V roce 2006 bylo otevřeno berlínské hlavní nádraží podobné katedrále a stalo se novým uzlem kontinentu. Do středu pozornosti se však znovu dostávají stará problematická místa v severojižním směru. Z devíti „hlavních dopravních koridorů“, v současnosti určených pro investice EU, jich šest vede spíše vertikálně než horizontálně. Nejdůležitější součástí této strategie je „skandinávsko-středomořský koridor“ ze Švédska a Finska přes Dánsko, Německo, Rakousko a Itálii až k Maltě na jihu. Tento program, společně financovaný EU a členskými zeměmi, zahrnuje elektrifikaci tratí, modernizaci přístavů a dva největší stavební projekty na kontinentu.
Nejvíc se zatím pokročilo na severním konci trasy. Øresundská spojka, šestnáctikilometrový železniční a silniční most a tunel z Malmö do Kodaně, která byla otevřena v roce 2000, svázala obě města do jednoho regionu. Dalším krokem bude propojení s Hamburkem v tunelu se dvěma železničními tratěmi a čtyřproudovou dálnicí pod Fehmarnskou úžinou (německy „Fehmarnbelt“), říká Lars Friis Cornett, náměstek ředitele chystaného projektu Fehmarnbelt, brzy největšího staveniště na kontinentu. Vytvoří se tak nová regionální ekonomika, označovaná jako STRING.
Proč je to nutné? Kodaň a Hamburk s úzce provázanými plavebními trasami a zásobovacími řetězci pro průmysl tvoří už dnes z mnoha…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu