0:00
0:00
Od věci17. 3. 20184 minuty

Svěcení jara po jednadvacáté

Za soumraku, sólovým tancem, na Květnou neděli a na Levém Hradci. Právě tak vítá sólová performerka Antonie Svobodová už více než dvě desítky let jaro. Oživeným pohanským rituálem zároveň zkoumá i podstatu ženskosti.

Lucie Römer Kavanová
„Fascinuje mě moment, kdy už nemám sílu, ale musím udělat další krok.“

Co stálo na začátku vašeho vystoupení Svěcení jara?

Pro pohany bylo rané jaro životně důležité. Na tom, aby vše dobře vyklíčilo, záležela celá úroda. S příchodem jara byly spjaty různé rituály, často ženské, související s očistou a plodností. Holky chodily nahé po poli a vkládaly do země vajíčka. V prastarých rituálech zvolili dívku ze svého středu a obětovali ji. V jedné z podob tohoto rituálu se dívka musela utančit k smrti. Procesy obětování lidské bytosti nebo síly pro to, aby se země obrodila a vše začalo nanovo, mě inspirují. Před dvaceti lety jsem učila na jedné alternativní umělecké škole v Roztokách u Prahy, kdy jsem našla Levý Hradec. Jazykem mého tance je improvizace, která je vždy spjata s časem a místem, prostorem, náladou.

↓ INZERCE

Myslíte to sídlo Přemyslovců?

Ano, vedla tudy královská cesta a osídlen byl už za pohanů. Leží vysoko, nad meandrem Vltavy, je to mocné místo plné minulosti. Je otevřen větru, obloze a umožňuje intenzivní setkání se zemí. Tančím tam na Květnou neděli už dvacet let, při západu slunce a východu měsíce. A mám to v plánu i tento týden, za zpěvu Nami Halingten a houslí Helén Rockhousle.

O co ve vaší verzi svěcení jara jde?

Můj tanec je improvizovaný, má ale několik záchytných bodů. Ústředním tématem je začátek nového cyklu v přírodě – já zimu vnímám jako poměrně náročnou a cítím potřebu se po ní očistit do nové podoby, najít…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc