Dekadentní Tintin za zrcadlem
Evropan amerického komiksu Charles Burns se představuje s trilogií Naposled
Charles Burns má dar přitáhnout ke komiksu i jeho nejzarytější odpůrce. Zaháčkoval si je před sedmadvaceti lety dnes už kultovní sérií Černá díra a nepouští je ani s aktuální trilogií Naposled, která nedávno vyšla česky. Témata týkající se nás všech totiž umí převyprávět pomocí obrazů a bublin do psychologických hororů děsících svou výstižností.
Nenápadný šedesátník s brýlemi a zálibou v tmavých svetrech, který při rozhovorech občas trochu mate suchopárností, přitom kreslení v dětství oceňoval spíš jako praktickou schopnost, jež mu pomohla najít místo ve školní hierarchii. „Nebyl jsem výborný ve sportech, ani nijak společensky oblíbený, ale uměl jsem kreslit,“ vzpomíná.
Experimentální uměleckou univerzitu Evergreen State College v Olympii pak sice navštěvoval společně s Mattem Groeningem, budoucím otcem Simpsonových a Futuramy, ale tam jej spíš zajímala fotografie. Stejně jako hrdina trilogie Naposled tvořil série autoportrétů a trávil čas buď ve fotokomoře, nebo na punkových koncertech. Odmítá nicméně prozradit, nakolik autobiografická je postava Douga – nejistého chlapíka, který neví, co chce v životě vlastně dělat, a nakonec kvůli strachu ze zodpovědnosti ztratí milovanou dívku i sebeúctu.
Pohlavní mor
Fotografie, kterých si zpětně příliš necení, nakonec použil v prvních komiksech. Pod vlivem fotografky Diane Arbus, jež se soustředila na portréty lidí na okraji či transvestitů, ale také japonských dřevorytin se…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu