Zátiší s krumpáčem
Moravská galerie udělala krok ke zrovnoprávnění romského umění v Česku
Ta nešťastná slova se dostala až do parlamentu a poslanci kvůli nim interpelovali tehdejšího ministra kultury Pavla Dostála. Šlo o jedno z tradičních siláckých vyjádření Milana Knížáka, který se z pozice generálního ředitele Národní galerie tentokrát opřel do českých Romů. Prohlásil, že jsou nevzdělavatelní, neschopní s bílou většinou sdílet společný prostor a – což vyznělo vzhledem k jeho pozici opravdu pikantně – že nesplňují „parametry“ k tomu, aby jejich díla mohla vystavovat „jeho“ vrcholná výtvarná instituce. Letos od skandálu uběhlo patnáct let.
Dostál tehdy Knížáka ve funkci podržel. A ten se posléze rozhodl kritikům zavřít ústa tím, že od nejznámějšího romského výtvarníka Rudolfa Dzurka získal pro galerii dva obrazy a pověsil je do Veletržního paláce. O romském umění se ovšem dál vyjadřoval v duchu, že „je to zajímavý etnografický materiál“, který by měl být prezentován maximálně v Náprstkově muzeu vedle indiánských korálků. Tenhle materiál právě teď naplnil přízemí Místodržitelského paláce Moravské galerie v Brně. Výstava s názvem Vesmír je černý (O kosmos hino kalo) naznačuje, o jaký kus jsme se za těch patnáct let posunuli. Naštěstí o dost velký.
Odkaz k afroturismu
Projekt připravila Ladislava Gažiová (36), výtvarnice, která se přesně rok po Knížákových slovech jako jedna z prvních Romů dostala na uměleckou vysokou školu do intermediálního ateliéru Jiřího Davida na…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu