Tvořivější zkouška
Budoucí učitelé si místo našprtaných odpovědí budou připravovat projekt ukázkové hodiny
Děkan pražské pedagogické fakulty Michal Nedělka má plán, jak udělat státní zkoušku budoucích učitelů tvořivější a bližší praxi. Chce, aby si každý student připravil ukázku konkrétní vyučovací hodiny a o ní si pak se zkušební komisí povídal. Novinku by škola chtěla zavést od roku 2019.
Půjdeme se podívat
„Když jsem začínal učit, věděl jsem toho dost o svém oboru i metodách výuky,“ vzpomíná Michal Nedělka na osmdesátá léta, kdy po pražské pedagogické fakultě začal učit na základní umělecké škole a na gymnáziu. „Leckdy jsem ale nevěděl, jak spojit vyučovací látku a způsob její výuky v hodině. Na to jsem si musel přijít úplně sám.“
Když se pak v devadesátých letech vrátil na fakultu jako garant studijního oboru hudební výchova, měl svoji někdejší nepřipravenost na reálný život učitele na paměti. Prosadil, aby studenti u magisterské zkoušky mluvili nejen o hudbě a didaktice – ve stylu otázka, odpověď –, ale také si připravili to, co chce nyní rozšířit na celou fakultu: ukázkovou hodinu.
Podle Nedělky má tahle novinka řadu výhod. Především, studenty tvořivý přístup baví víc než se navrčet odpovědi na zadané otázky. Navíc praktičtější přístup míří k letité bolesti přípravy zdejších kantorů – nejen že mají málo praxe mezi lavicemi, ale tak jako kdysi Nedělku je nikdo moc neučí, jak teoretické poučky přetavit v zajímavou hodinu. A je známá věc, že podoba zkoušky ovlivňuje výuku, takže by se fakulta mohla posunout jednoznačně žádoucím směrem.
Prezentace ukázkových…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu