0:00
0:00
Civilizace30. 9. 20178 minut

Pošta na baterky

V Německu doručují zásilky elektrické dodávky, které si tamní poštovní společnost vyrábí sama

Jan Horčík
Každý mohl přijít s jakkoli radikálním nápadem.
(Tvůrce projektu StreetScooter Achim Kampker)
Autor: Profimedia, Alamy

Schází rádio i klimatizace, sedadlo spolujezdce nahrazují přihrádky na dopisy. V autě převážně z plastů se svezete maximálně osmdesátkou. V zimě si možná budete muset nechat na sobě bundu, tuhé mrazy jsou pro topení nejspíš příliš silný soupeř. U šéfů velkých automobilek takový vůz obvykle vyvolává ironické pousmání – které ovšem tentokrát mnohým zmrzlo na rtech. „Jsem neskutečně naštvaný. Nechápu, proč na tom s námi nespolupracovali,“ prohlásil nový šéf koncernu Volkswagen Matthias Müller, když se jej novináři ptali na elektromobil německé pošty nazvaný StreetScooter.

Volkswagenu s ním totiž ujel vlak. Deutsche Post DHL Group, plně privatizovaná soukromá firma, dnes provozuje flotilu více než tří tisíc elektromobilů StreetScooter, největší v celém Německu. Co je však nejpřekvapivější, tyto dodávky pro rozvoz pošty si také v podstatě sama vyvinula – přímo „pod nosem“ jedné z největších světových automobilek. A sama je i vyrábí. Úspěch projektu je odrazem změn, kterými automobilový průmysl v posledních letech prošel.

↓ INZERCE

Motor do města

Auta pro doručování zásilek, jichž mají velké poštovní služby až desítky tisíc (britská 49 tisíc, německá celosvětově skoro dvakrát tolik), jezdí každý den víceméně stejnou trasu, která obvykle není delší než 100 km. Většina se pohybuje především ve městě. Pro takový provoz se elektromobily hodí jako žádný jiný vůz, a není tedy divu, že si je poštovní služby pořizují. Deutsche Post údajně nabídku od Volkswagenu, že pro ni automobilka…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc