Po Praze chodily minulý čtvrtek stovky Japonců a drobná paní se od ostatních japonských turistů na první pohled lišila jen výstřední obuví: její boty měly platformu vysokou několik centimetrů. Ve skutečnosti to ovšem byla jedna z nejvýznačnějších architektek současnosti Kazujo Sedžima, nositelka Pritzkerovy ceny, umělkyně v propojování budov a krajiny, autorka jemných průsvitných staveb, které jako by se měly každou chvíli rozplynout a zmizet.
Prahu navštívila minulý týden, prohlédla si Müllerovu vilu a pak i Veletržní palác – Národní galerie ji chce vyzvat do soutěže na jeho rekonstrukci. Přijela ale hlavně na konferenci o městě a urbanismu reSITE, aby tu měla přednášku o své práci.


Tiše a opatrně
Inudžima je ostrůvek v japonském Vnitřním moři, kde se v minulosti těžila měď. Když v první půlce 20. století došla, obyvatelé se vystěhovali a ostrov pustl. Opuštěné domy ale zůstávaly v původním stavu. Až filantrop a milionář Soičiro Fuktuke přišel s nápadem proměnit ostrov v jakousi uměleckou galerii, která by si přitom zachovala venkovskou poezii. Byl to projekt, který architektku i její kancelář SANAA jako jeden z prvních proslavil. „Chtěli jsme, aby návštěvníci viděli umění, ale také zažili něco ze života lidí na ostrově,“ říká.
Několik opuštěných domků bylo podle jejich návrhu přestavěno v prostory pro umělecké výstavy a instalace. Pracovala s jemností a poezií, které z ní dělají…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu