Třináctiletý Yusuf Warsame přišel do školy, přestože fyzicky přítomen není. Se svými spolužáky se učí 120 nejpoužívanějších slov v dánštině a každý ze sedmi žáků dostal růžový lísteček s jedním slovem. Mají je přilepit někde v prostorách školy.
Tato slova vyšla z malé obrazovky umístěné na tyči, která se pohybuje na třech kolech. Na obrazovce je Yusuf. Přestože sedí doma, tři kilometry od školy v kodaňské čtvrti Frederiksbergu, aktivně se účastní výuky.
Robota zvaného Beam ovládá Yusuf z domova pomocí počítače. Přestože Yusuf trpí genetickou vadou, která způsobuje vznik nádorů, a musí se proto chránit před infekcemi, může stále chodit do školy.
Mozky projektu, který umožňuje Yusufovi aktivně se podílet na diskusích ve třídě, jsou instruktor informačních technologií Morten Jacobsen a učitel Francis Nørgaard. Robota použila škola poprvé již před dvěma roky, a měli proto dost času na jeho další vývoj a nastavení. Yusuf už se nemusí jen dívat, teď může psát a účastnit se her na interaktivní tabuli.
Za vývoj a zavedení robota Beam do výuky byli Morten Jacobsen a Francis Nørgaard nominováni na Politikens Undervisningspris, cenu pro vynikající dánské učitele.
Yusufův obličej na obrazovce se zmenšil. Video z YouTube s nakládáním velkého kamionu zabralo skoro celou obrazovku. To Yusufovy kamarády Faizaana a Zaina velice pobavilo.
„Výhodou této technologie je, že se dá Yusufovi říct, aby se choval tak, jako kdyby byl fyzicky přítomen. Někdy totiž trochu zlobí,“ říká Morten Jacobsen. Yusuf se dříve mohl účastnit výuky pouze tehdy, když probíhala ve škole, jelikož Beam vyžaduje internetové připojení. Morten a Francis však zajistili, že Beam a Yusuf se mohou připojit k internetu pomocí mobilního modemu.
„Do Experimentaria, to je vědecké centrum, jsme jeli autem a robota jsme připoutali na sedačku, takže Yusuf mohl jet s námi. A když jsme šli hrát bowling, Francis položil kouli na podlahu, Yusuf se rozjel a postrčil kouli na dráhu,“ dodává Morten Jacobsen.
Když žáci nedávno uspořádali koncert pro rodiče, Yusuf zpíval pomocí Beamu. A vždy dělá vše co jeho kamarádi. Jednou se ozval požární poplach a Yusuf vyjel na školní dvůr jako ostatní žáci.
Autoři robota nedávno postoupili do další fáze vývoje. Chtějí Beam upravit tak, aby jej mohly používat i děti s jinými potřebami, ty, které kvůli dlouhodobé nemoci nemohou chodit do školy, ale i ty, které trpí úzkostmi či fobiemi nebo mají třeba jen zlomenou nohu.
„Roboti jsou standardní věc, je proto důležité, abychom je vyvíjeli, a snažíme se, aby byli přínosní pro všechny děti. Soustředíme se na potíže, jimž děti čelí, a hledáme řešení, která jim mohou zlepšit kvalitu života,“ říká Morten Jacobsen.
Děti ve škole začaly hledat růžové lístečky. Ale pro Yusufa, který vidí jen dopředu, to není snadné. Najde proto lístek mezi posledními, ale moc mu to nevadí. Když se ozve zvonek a hodina končí, robot se rozjede ke dveřím. „Kdyby měl robot víc možností nastavení, nejspíš bych mu znemožnil přístup na YouTube a snížil jeho rychlost,“ říká Morten Jacobsen se smíchem.
Morten Jacobsen a Francis Nørgaard se zmínili také o své práci na dalším robotovi, který se jmenuje Zeno. Popisují ho jako elektronického maňáska. Zeno dokáže odpovídat na otázky naprogramované v systému, čímž pomáhá dětem se syndromem deficitu pozornosti držet krok s výukou.
Státní škola, kde se učí Yusuf, je vybavena dvěma roboty Beam pro teleprezenci, vyvinutými firmou Suitable Technologies. Jeden robot stál dva tisíce eur, druhý 4700. Ceny obvykle vycházejí z výdrže baterie. Robot Zeno, kterého vyvinula firma Robokind, stál 5400 eur. Roboty Beam i Zeno zaplatila škola a městský úřad Frederiksbergu.
Oba učitelé se domnívají, že využívání robotů ve škole má velký globální potenciál a velice touží se o své zkušenosti podělit; přejí si, aby měly přínos i pro ostatní. „Jsme v kontaktu s organizací SingularityU Denmark – součást globálního vyučování a inovační komunity Univerzity Singularity –, která podporuje startupy zabývající se řešením některých úkolů dneška. Dánská pobočka byla otevřena nedávno a setkali jsme se s ředitelem organizace pro inovace a učení Krisem Østergaardem. Diskutovali jsme o tom, jak synergie a sdílení vědomostí mohou inspirovat ostatní,“ říká Morten Jacobsen.
O přestávce Yusufova obrazovka ztmavne. Zatímco se Morten Jasobsen vrtá v Beamu, ozve se od schodiště hlasité volání. Yusuf se připojil na náhradního robota Beam, který je uložen ve sborovně.
„O vánočních večírcích personálu musíme být opatrní a dávat pozor, aby se najednou nezalogoval,“ žertuje Morten. A pak se s Yusufem vydá hledat jeho spolužáky.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].