Jeden lístek stačí
Ministerstvo dopravy slibuje jednotnou vlakovou jízdenku
Cestovatelský komfort univerzální jízdenky nemá smysl rozebírat. Známe ji z MHD a v širší podobě i z jednotlivých krajů: cestující může díky ní bezstarostně nastoupit do libovolného vlaku nebo autobusu bez ohledu na to, jaká firma ho provozuje. Stejnou vymoženost teď hodlá ministerstvo dopravy dostat – zatím v případě vlaků – na celostátní úroveň. Jedna jízdenka platná pro spoje všech dopravců (tedy Českých drah i soukromníků) by měla fungovat od roku 2019.
Něco takového by v současnosti uvítali jen cestující mezi Prahou a Ostravou a Prahou a Brnem. Na těchto lukrativních tratích, kde je možné provozovat vlaky bez státních dotací, jezdí kromě Českých drah tři soukromé společnosti: RegioJet, LEO Express a Arriva (kterou vlastní německé dráhy). Svoje jízdenky si ale navzájem neuznávají. Na všech jiných významných kolejích mají České dráhy monopol a otázka, jakou jízdenku si koupit, je bezpředmětná.
O levné spojení mezi velkými městy cestující (nejspíš) nepřijdou.
To by se podle ministerských slibů mělo změnit. Skutečné otevření kolejí i jiným dopravcům než státnímu kolosu je léta odkládaný projekt a aktuálně platný termín je rok 2021. Tehdy by ministerstvo dopravy mělo vypsat soutěž na pět důležitých rychlíkových tratí (třeba z Pardubic do Liberce nebo z Olomouce do Opavy). Tam věc funguje jinak než na frekventovaných tratích mezi největšími městy: ministerstvo na nich dopravu dotuje a jednotlivé firmy soutěží o to, kdo nabídne lepší…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu