0:00
0:00
Kultura3. 6. 20176 minut

Větvení mobilního telefonu

Pokojová květina. (2016)

Visí naproti sobě hned za vstupními dveřmi Galerie Rudolfinum: zvětšená reprodukce tlupy primátů, kterou původně namaloval Zdeněk Burian, a obraz s bojovým dronem letícím nad pouští. Obě plátna vytvořil německý malíř Eberhard Havekost – a jak už je jeho zvykem, díla si v expozici s názvem Logik rozvěsil sám. Nebyl to tedy záměr kurátora, že se tyto dva artefakty v Praze ocitly na tak iniciačním místě, jakým je vchod do výstavy, ale přímo jejich autora.

Zůstaneme-li u názvu expozice, dává to logiku. Padesátiletý Havekost je považován za nepřehlédnutelnou postavu současné německé a tím i evropské malby, přičemž jeho poznávacím znamením je tajemná hra s fotografickými předlohami k jeho dílům. Ve světě zaplaveném vizuálními informacemi se diváka snaží ještě víc znejisťovat a neustále ho dostávat do situace, kdy přemítá, na co se vlastně dívá.

↓ INZERCE

V případě těchto dvou pláten je to boj o lidskou existenci. První výjev je starý zhruba milion let, kdy Homo erectus objevil oheň a pěstní klín a šel si to s ostatními zástupci svého druhu vyříkat z očí do očí. Na druhém je současná podoba konfliktu, kdy lze někoho zapálit a ubít na obrovskou dálku pouhým zmáčknutím knoflíku. Málokdo z nás přitom tuší, jak přesně tohle zápasení vypadalo a vypadá, informace o tom máme jen zprostředkované vědci či médii. Eberhard Havekost se do tohoto informačního veletoku zapojuje. Maluje to, co vidí na internetu, a přitom říká: Nevěřte všemu na první pohled, taky to může být trochu…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc