0:00
0:00
Denní menu12. 11. 20162 minuty

Pravidelný výběr ze světových médií na Respekt.cz

Astronaut

Vyrazme znovu za lidmi, s nimiž máme neshody

Kritika se po prezidentských volbách valí i na americké novináře, kteří nedokázali přesně popsat a pochopit vzestup Donalda Trumpa. Na vině jsou prý také sociální média – příliš mnoho novinářů zůstalo uzavřených v sociální bublině názorů, které jim konvenovaly, a nepostřehli dění ve zbytku země. A důvodem jistě mohou být i ekonomické škrty a propouštění v minulých letech, kvůli nimž muselo tak velký příběh pokrývat mnohem méně autorů než v minulosti. Kyle Pope, šéfredaktor Columbia Journalism Review, však vidí ještě jiné profesní selhání.

↓ INZERCE

„Ve velké části Ameriky – vskutku ve většině Ameriky – se rozvířil vztek a rasismus, ale velmi málo novinářů si vzalo čas na to, aby trávili nějakou dobu s lidmi žijícími mimo velká města u západního a východního pobřeží a naslouchali jim,“ kritizuje Pope. „Přitom v těchto volbách, stejně jako v jiných volbách, byli právě voliči podstatným příběhem, mnohem víc než manažeři volebních kampaní, mluvící hlavy z think tanků nebo komentátoři se spoustou příznivců na Twitteru.“

Pope dále kritizuje, že vlastní názory reportérů byly překážkou toho, aby skutečně dokázali naslouchat tomu, co se kolem nich děje. „Musí začít nová éra, v níž budou novináři ochotní vypravit se za lidmi, s nimiž mají zásadní osobní a světonázorové neshody, a snažit se je pochopit,“ pokračuje mediální kritik z New Yorku. „To musí být doprovázeno návratem k opozičním kořenům novinařiny. Reportérům neprospělo, že se začali cítit jako součást establishmentu nebo se stali megafonem zavedených názorů.“

Pope volá po návratu ke staré novinářské tradici: dělat mocným problémy, říkat věci, které ostatní neslyší rádi. Ovšem neznamená to říkat dál hlasitě (a třeba ještě hlasitěji než dosud) i věci, které Trump a jeho voliči slyšet nechtějí? Pope to nerozvádí, konkrétní je však v jiných návrzích: redakce mají být názorově pestřeji složené než nyní; reportéři se mají vyprostit z klecí oficiálních agentur a tiskových mluvčích a jít víc do terénu. Mají klást menší důraz na sociální média a psát příběhy, které jsou podstatné, i když nevyústí do vlny retweetů.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].