0:00
0:00
Kultura30. 7. 20166 minut

Zpátky do kinosálů

Do Uherského Hradiště se jezdí skutečně za filmem

,
foto: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš

Tohle nebyl potlesk ze zdvořilosti: na plátně ještě běží titulky právě skončeného filmu a sál plně obsazeného kina Hvězda spontánně vstává ze židlí, tleská vestoje a spokojeně se usmívá. Nejde ani o premiéru. Intimní osvětlení režiséra Ivana Passera přišlo do československých kin v dubnu 1966, před padesáti lety. Na Letní filmové škole v Uherském Hradišti snímek minulý týden zařadili na samotný úvod přehlídky. V čerstvě restaurované verzi a s autorovým úvodním slovem.

„Filmovka“ má mezi zdejšími kulturními festivaly výjimečné postavení. Nepromítá se tu moc novinek, nejezdí sem zahraniční celebrity, nepotkávají se tady nad lahvemi sponzorského alkoholu producenti, investoři ani zlatá pražská mládež. Přesto si jihomoravské městečko drží nehasnoucí pověst místa, kam se na největší nesoutěžní filmový festival v zemi sjíždí přes pět tisíc lidí natěšených na filmy a kde je kvůli nezaměnitelné atmosféře každému jednoduše dobře.

↓ INZERCE

S městem v zádech

Letošní, dvaačtyřicátý ročník přehlídky ukázal, že tuhle auru není snadné udržovat. Festival s ambicí vzdělávat a kultivovat – u jehož zrodu stálo setkání zástupců malých filmových klubů v Čimelicích ještě dva roky před premiérou Intimního osvětlení – prožil několik krizových sezon. V nultých letech párkrát skončil v milionových dluzích, kvůli vzájemnému obviňování z příčiny ztrát se vyměnilo vedení, do toho přišel o sponzora, jímž byl svého času místní sázkařský boss Ivo Valenta. Jako by ale vynucený…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc