Víc cest, méně Muchy
Hlavní město Praha chce poslat sérii maleb Slovanská epopej od Alfonse Muchy na několikaleté výstavní turné po Asii. Experti s tím nesouhlasí, bojí se zničení pláten. „Neexistuje technologie, která by dokázala malby ochránit,“ říká akademická malířka Zuzana Poláková, která dříve Muchovy obrazy restaurovala.
R: Proč je podle vás vývoz pláten riskantní?
ZP: Obrazy jsou velmi rozměrné. Jejich podkladem je konopné vlákno. Je v nich přítomen klih a další organické pojivo. Obojí je při větší vlhkosti velmi náchylné ke vzniku plísní a riziko vlhkosti je u této cesty vysoké. Plísně už v obrazu můžou být přítomny nyní z předchozích transportů a jen čekají na vhodné podmínky k aktivaci. Jakmile se probudí, je pozdě zasáhnout. Plísně jsou schopné ožít i po desetiletích. Také při balení a navíjení pláten do válce malbou navrch může dojít k přirozenému úbytku barevné vrstvy.
R: Nejsou ty obavy přehnané?
ZP: Rozhodně nejsou. Zájem se předpokládá enormní, množství návštěvníků v tomto případě hrozí zvýšenou vlhkostí a změnou teploty. Ani nejmodernější technologie nezabrání degradaci díla. Čím více vývozů, tím méně Alfonse Muchy.
R: Stalo se už někdy, že se do Česka vrátila díla ve špatném stavu, poškozená?
ZP: Ano stalo. Vždy. Dokonce ještě za života Alfonse Muchy, kdy byla tři plátna Slovanské epopeje vystavena v Paříži roku 1936. Po návratu byla značně poškozena. Obec pražská vyzvala mistra Muchu k opravě jeho díla a poté se usnesla, že dílo nemá být zapůjčováno do zahraničí.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu