Chytáte právě někde u vody bronz? Pod mnohem silněji zářícím sluncem poblíž rovníku se právě teď desítky milionů lidí bronzu naopak zbavují.
Používání nikoli opalovacích, ale bělicích krémů v Asii a zvláště v Africe není žádnou novinkou. Již před 50 lety patřily tyto krémy v afrických městských domácnostech vedle mléka, mýdla a čaje k nejčastěji užívaným produktům. S nynějším masivním stěhováním Afričanů do měst, mírným zvýšením životní úrovně a výrazným rozšířením reklam jejich přitažlivost dále stoupá.
Billboardy a plakáty nejslavnější značky Fair and Lovely (volně přeloženo „Světlá a roztomilá“) visí po celém kontinentu. Podle jednoho aktuálního výzkumu svou pleť bělí například 75 procent nigerijských žen (tato země má skoro 200 milionů obyvatel).
Světlejší odstín kůže je pro mnoho Afričanů a Afričanek cool, modelky na reklamách mají světlejší pleť, než je v těchto zemích běžné. Příčiny nejsou průkazné, ale zřejmě sledujeme jedno z psychologických dědictví rasistických koloniálních časů, v nichž světlá kůže platila za znak elity. Když Afričané tráví hodně času na slunci, tak je jejich pleť tmavší a tento odstín je spojovaný s těžkou prací na poli, a tedy i nižším společenským postavením. Světlejší odstín dává okolí najevo, že pocházíte z dobře situované rodiny. Podle mínění mnoha afrických dívek a žen světlejší kůže i dnes otevírá cestu k lepší práci nebo lepšímu manželovi.
Zároveň se zvedá protivítr. Oblibu krémů a světlejší kůže již nějakou dobu kritizují…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu