0:00
0:00
Kultura18. 6. 20166 minut

Suši na ruském venkově

Divadlo Na zábradlí uzavírá sezonu s Oblomovem a otevírá otázku, zda má smysl takhle pokračovat

Nechceme strašit, ale v pražském Divadle Na zábradlí se děje něco, z čeho by měli být všichni milovníci progresivního divadla v této zemi jemně nervózní. V nové sezoně po prázdninách bude mít zavřeno – kvůli rekonstrukci bude minimálně celé září hostovat ve Švandově divadle. Rekonstrukci by ovšem potřeboval především repertoár.

Ukázala to předminulý týden premiéra Gončarovova Oblomova. V úpravě dramatika Martina Františáka nese titul Óm jako Oblomov a je to vlastně výstižný výběr. Scéna, kterou jsme si vzhledem k její historii zvykli spojovat s odvahou pouštět se do akcí, jež mají ambice posouvat hranice místního divadelnictví, začíná po několika velice plodných letech přešlapovat opět na místě.

V režii Jana Friče je sice vidět jasná snaha překračovat normy, hrát si – skoro svatokrádežně – s kultovním textem a zkoušet vnímavost a trpělivost publika. Ale stejně jako v životě titulního hrdiny zůstane jen u plánů. Nakonec před sebou vidíme příběh banální lidské rezignace zabalený do takové spousty gagů, že nás to celé trápí ještě míň než samotného Oblomova.

↓ INZERCE

Radikální řez

Zábradlí to nemá snadné. Sedmnáct let se vyrovnává s odkazem muže, jehož fotka tu visí na baru. Se sebevraždou uměleckého ředitele Petra Lébla přišla česká scéna koncem deváté dekády o jednoho z nejvýraznějších režisérů. A Zábradlí o hnací motor. Nic lepšího než Léblova ruská dramatika vrcholící čechovovskou „svatou trojicí“ Racek – Ivanov – Strýček Váňa…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc