Kouzlo dočasnosti
Čím zaujala sociální síť Snapchat dospívající a proč jí rodiče nerozumí
Je možné vytvořit úspěšnou internetovou službu na předpokladu, že bude větší část lidí odrazovat? Pětadvacetiletý Evan Spiegel dokazuje, že ano. Dostal nápad na komunikační síť navrženou tak, aby jí rodiče nerozuměli a nemohli tak kontrolovat své děti – a stal se dolarovým miliardářem.
Řeč je o Snapchatu, mobilní aplikaci pro sdílení fotek a videí a zároveň nejrychleji rostoucí sociální síti na světě. Účel je prostý: vzájemně si posílat momentky z každodenního života, třeba otrávený obličej z cesty do školy s popiskem „zase v zácpě“, které se téměř okamžitě po doručení samy smažou.
Možná vám to připadá nesmyslné nebo zbytečné. Jenže služba cílí na teenagery narozené kolem roku 2000 a ti to vidí jinak. V Česku používá Snapchat téměř třetina populace ve věku mezi 15 a 24 lety, celkově na něm má účet přes 300 tisíc Čechů.
Údiv starší generace nevychází jen z dojmu, že služba není nic než snůška vizuálních banalit. Snapchat je také záměrně komplikovaný: po prvním otevření se zobrazí jen minimální nápověda a při každém dalším rovnou obrazovka fotoaparátu s minimem ovládacích prvků. Pokud nepatříte mezi zasvěcené, cítíte se ztraceni. Své přátele – nebo děti – na Snapchatu bez znalosti jejich přezdívky nenajdete.
Nebýt sama v dešti
Mladá generace se přesouvá od počítačů k mobilním telefonům, zároveň však jeví vzrůstající nechuť „vyťukávat“ na nich text. Jednodušší a rychlejší alternativou jsou pro ni fotografie a videa. Snapchat z toho těží a jeho obliba zároveň…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu