0:00
0:00
Dopis z…12. 3. 20164 minuty

Dopis z New Yorku

Žádný máslo

„V Hollywoodu většinou na premiérách nebývá tak přísná ochranka,“ říká při březnové newyorské premiéře filmu Whiskey Tango Foxtrot malířka Melissa. „Tady všechny hned z červeného koberce popohánějí.“ Doprovází sem svého manžela, který velkorozpočtovou komedii stříhal. Čeká je exkluzivní afterparty v Central Parku po boku Margot Robbieové, Tiny Feyové a Billyho Boba Thorntona.

Na premiéry ji ale její muž, Jan Kováč, mnohým známý jako „džán kouvek“, vždycky nevodil, a kvůli příslibu hollywoodského lesku si ho jistě také nebrala. Když se totiž před více než dvěma dekádami seznámili, pracoval na stavbě a měl kariérní vyhlídky jako parkovač aut před losangeleskou restaurací. Kováč na konci osmdesátých let utekl z komunistického Československa, kde se vyhýbal vojenské službě a měl na triku pár zatčení při demonstracích a výslechů. Do Ameriky dorazil s „nic moc“ angličtinou a bez peněz a požádal o politický azyl. Na něj mohl čekat roky a nebyla žádná záruka, že bude žádost schválena.

↓ INZERCE

To, co následovalo, by si však žádalo vlastní filmové zpracování. Kováč totiž při čekání na azyl vyhrál zelenou kartu v loterii. To ho zachránilo od osudu skoro dvanácti milionů přistěhovalců v USA, kteří nemají ty správné papíry, a tudíž ani šanci zařadit se do legální ekonomiky – neustále jen čekají, jestli nedostanou amnestii. S pracovním povolením v ruce se chtěl Kováč od manuální práce dostat k tomu, co bylo vždycky jeho snem: k filmu. Ač v Praze studoval žurnalistiku na Karlově…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc