Pokud byste se chystali koupit nové auto, ovlivnila by vaše rozhodování kauza spojená s firmou Volkswagen?
Na konci aféry „dieselgate“ se může celkový pohled na emise osobních automobilů hodně změnit. Sdružení ADAC totiž zjistilo problémy i u dalších značek. Podle zkušeností s ojetými vozy, kterých ve střední Evropě prodáme zhruba 64 tisíc ročně, jde lidem zejména o nízkou poruchovost, dostupnost servisní sítě, cenu náhradních dílů a spotřebu. Tedy o faktory, jež mají přímý dopad na jejich peněženku. Vnímám to stejně. Myslím, že vozy koncernu VW budou nadále patřit mezi bestsellery. Proto bych si vůz značky VW koupila bez obav i dnes.
Za sebe můžu odpovědět, že nikoli. Celá aféra se totiž týká výhradně dieselových motorů, jež nikdy nepatřily k mému oblíbenému typu pohonu osobních vozů. Pokud bych si, jakožto člověk milující sportovní jízdu, vybíral osobní auto pro vlastní potřebu, nepochybně bych se rozhodl pro vůz, který využívá energii vzniklou spalováním benzinu. Kdybych měl naopak potřebu pořídit si automobil pro služební účely, volil bych za současné situace v oblasti daní, emisí či technického pokroku auto, které má stále klasický spalovací motor, ale primárně vyvinutý pro spalování stlačeného zemního plynu.
↓ INZERCE
Neovlivnila. Kdybych si kupoval nové auto, byl by to elektromobil. K té kauze: ostatní automobilky decentně mlčí. Že by měly také máslo na hlavě? Ostatně do očí nám lžou i výrobci domácích spotřebičů – nová lednička spotřebuje podstatně více energie, než uvádí A++ štítek. Čemu se tedy divíme? Daleko horší problém s diesely a emisemi je, že jen v Česku se po silnicích prohání kolem milionu osobních aut s naftovým motorem starším deseti let. A ty nemají žádné částicové filtry. Protokoly z měření jejich skutečných emisí bych raději ani nechtěl vidět. To je problém.
Ne. Myslím si, že to vůbec neovlivní ani Česko, neboť žijeme v zemi, která je plná různých podvodů a podvůdků, úplatků a podobně, takže toto chování bohužel často bereme jako normální. Věřím, že na západ od nás, vlastně v té civilizovanější části Evropy, jim bude tato chyba tvrdě spočítána. Jsem přesvědčený, že se podobný problém objeví i u jiných značek. Trh se chová vždy stejně. Jakmile máte pocit, že konkurence dělá věci, které jsou na hraně zákona, tak si říkáte – když to mohou dělat ostatní, proč bych to nemohl dělat taky.
Nijak významně. Automobil ve své práci i rodinném životě potřebuji a hodnotím u něj celkovou užitnou hodnotu v poměru k nákladům. Spotřeba a emise jsou proto důležitým, ale zdaleka ne jediným kritériem volby. Pro to, jaký vliv má řidič na životní prostředí, je totiž mnohem důležitější frekvence využívání vozu a způsob jízdy než snížení emisí motoru o pár procent. Od významné evropské automobilky bych samozřejmě nečekal, že do motorů zabuduje software přímo ovlivňující výsledky testů, ale je zřejmé, že deklarované hodnoty spotřeby a emisí nových aut již dlouho neodpovídají situaci v reálném provozu. Podvod koncernu VW neohrozil bezpečnost ani využitelnost daných aut, pokud by cena příslušných ojetin v důsledku kauzy klesla (což nepředpokládám), mohly by se stát dokonce atraktivnějšími.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].