Amazon postavil svůj úspěch na obrovském množství zboží ve skladech. Ale co když se megaskladem stane město samo? Právě na takové myšlence vznikla před třemi lety firma Postmates, přes jejíž aplikaci roznášejí amatérští kurýři cokoli, kdykoli, kamkoli – a šetří tak čas těm, kdo nemají čas dojít si nakoupit.
Celý princip je jednoduchý. Zákazníci se zdarma zaregistrují do mobilní aplikace, a když usoudí, že potřebují něco donést – většinou oběd, ale také třeba nový mobil, balíček na poštu nebo nákup potravin –, zadají požadavek do telefonu. Algoritmus aplikace vyhodnotí, kdo z kurýrů, kteří se k aplikaci průběžně přihlašují podle toho, kdy zrovna mají chuť a čas pracovat, je momentálně nejblíže místu donášky a objednávky, a vyšle jej splnit úkol. Jedno takové kolečko zákazníka vyjde na 5–20 dolarů, nejde tedy o levnou záležitost – pořád je to ale lacinější než profesionální standardní donáškové služby.
Nápad se zrodil v hlavě Bastiana Lehmanna (37), někdejšího startupisty, který ve dvaceti nechal dalšího studia – a před třemi roky se rozhodl odejít kvůli založení Postmates z Německa do USA. „Když přijdete s podobným nápadem v Německu, všichni si klepají na hlavu a nikdo vám na takovou věc nepůjčí,“ popsal svoji zkušenost Lehmann americkému portálu Business Insider. Dalším důvodem pro přesun do Silicon Valley bylo i méně byrokracie pro podnikatele.
Lehmannovi se pár měsíců po příchodu do Kalifornie podařilo sehnat prvního investora, který mu svěřil čtvrt milionu dolarů – a do dnešního dne vybral od investorů dalších 60 milionů dolarů. Vložil je do technického zdokonalování aplikace a kampaní pro nábor nových poslíčků, a vyplatilo se – firma za sebou má už jeden a půl milionu donášek a vedle kurýrů živí i 220 zaměstnanců na centrále.
Slabinou celého projektu je, že je prozatím omezen jen na 26 amerických měst – a také sporný právní status 13 tisíc poslíčků. Těm připadne pětina z ceny každé donášky plus spropitné, žádný z nich ale není v Postmates zaměstnán, byť mnozí pracují v rozsahu rovném plnému úvazku.
Postmates nicméně míří strmě vzhůru. Koncem května se firma stala exkluzivním dodavatelem pro zákazníky Starbucksu a od minulého týdne také roznáší výrobky pro Apple, který díky nim nabídl donášky v týž den, kdy si zákazník zboží objedná. Do konce roku se Postmates chystá rozšířit působnost do 50 amerických měst – a pak by mohla přijít na řadu i Evropa.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].