0:00
0:00
Architektura1. 6. 20144 minuty

Tvorba místa

Gion A. Caminada se pokusil zachovat kontinuitu v jednom pozoruhodném švýcarském sídle

Při pohledu zvenku idylická kompaktní horská vesnička, která není narušena současnými stavbami. Ty dodnes mnoho lidí stále chápe jako destruktivní element.
Autor: Adam Gebrian

 Architektoničtí turisté objevili Švýcarsko už dávno. Není divu: jde o bohatou zemi s vysokou úrovní stavební kultury. Každoročně se tady odehrává spousta architektonických soutěží, fakulta architektury při ETH v Curychu má světový zvuk, precizní řemeslné zpracování detailů je předmětem závisti architektů ze všech koutů planety a dvojice Herzog & de Meuron má díky rekonstrukci Tate Modern v Londýně a především realizaci tzv. ptačího hnízda – olympijského stadionu v Pekingu – mezinárodní jméno. Kdo se vydá za architekturou přímo do Švýcarska, většinou kromě větších center Basileje nebo Curychu zamíří do termálních lázní ve Valsu v kantonu Graubünden, od držitele Pritzkerovy ceny Petera Zumthora. Jde o mimořádnou stavbu a několikahodinové koupání uvnitř i vně budovy patří k nezapomenutelným zážitkům. Lázně byly dokončeny roku 1996 a o pouhé dva roky později se dostaly na seznam památkově chráněných objektů. V mnoha zemích něco nemyslitelného. Také u nás zpravidla ještě po čtyřiceti letech od dokončení některých staveb vedeme diskuse, zda jsou již dostatečně prověřeny časem, aby mohly být na seznam kulturního dědictví zapsány a tím i chráněny.

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc