0:00
0:00
Divadlo14. 4. 20134 minuty

Prolomit francouzské ledy

V Chebu zbytečně maskují, že sahají po odvážném repertoáru

Astronaut

Pokud nebudeme počítat módní Yasminu Rezu, neobjevují se hry současných francouzských autorů na českých scénách zrovna často. Některá ve Francii veleúspěšná jména dokonce zůstávají v českém prostředí téměř neznámá. Například dramatik a režisér Joël Pommerat (1963) – navzdory dlouhé kariéře, několikaleté spolupráci s Peterem Brookem nebo předloňské, nejrůznějšími cenami ověnčené autorské inscenaci Ma Chambre Froide (Moje mrazírna), již uvedl v pařížském divadle Odéon.

Že se tato hra relativně záhy dočkala české premiéry, je tudíž milým překvapením. Nijak překvapivé naopak není, že se tak stalo zásluhou Západočeského divadla Cheb. Tamní dramaturgie je totiž v rámci českých (nejen) regionálních divadel nezvykle aktivní a sympaticky se nebojí zalovit mimo osvědčené německé či anglosaské vody. Inscenaci, uvedené v překladu uměleckého šéfa scény Zdeňka Bartoše pod titulem Prolomit ledy, přidává na atraktivitě i to, že ji režírovala Anna Petrželková, jedna z nadějí nejmladší režisérské generace.

↓ INZERCE

Zákony, které nelze obejít

Prolomit ledy není hra, jež by se inscenátorům otevírala úplně jednoduše. Přináší řadu komplikovaných témat, spletených s použitím jistého násilí do jediného příběhu. Ten přitom na první pohled vyhlíží téměř anekdoticky. Úspěšný, protivný a tvrdý podnikatel zjistí, že trpí nevyléčitelnou chorobou, a rozhodne se přepsat…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc