0:00
0:00
Společnost22. 7. 20124 minuty

Idealisté ve víru byznys plánů

Sociální podnikání si razí cestu Českem

35 stransky R 30 2012
Autor: Respekt

Je jim něco přes dvacet, studují a mají chuť měnit svět k lepšímu. Takových už tu bylo. Tentokrát ale pozor, změna. Vítězové mezinárodní ceny Social Impact Award, která letos poprvé podpořila české studentské projekty na sociální firmy, se od snílků s prázdnou kapsou v jednom ohledu zásadně liší. Ke svým bohulibým záměrům mají podrobně vypracované byznys plány s výhledem, za jak dlouho si na sebe dokážou vydělávat. Říká se tomu sociální podnikání.

Prahou s bezdomovci

↓ INZERCE

Tři spolužáci z katedry studií občanské společnosti šermují slovy jako soběstačný, udržitelný, s potenciálem k rozvoji. Se svým „podnikatelským záměrem“ nazvaným Pragulic vyhráli v mezinárodním hlasování Social Impact Award cenu veřejnosti: návštěvníky Prahy, kteří nejsou zvědaví jen na orloj, mají provádět lidé bez domova. Ti si sami připraví trasu s vlastním příběhem, sami budou pracovat na tom, aby jejich výklad byl poutavý, a vydělají si přitom peníze. „Bezdomovci už dělají průvodce v Londýně, Kodani a Mnichově. Tak proč by to nemělo fungovat u nás?“ uvažuje Ondřej Klügl z vítězné trojice.

V srpnu by už měla naostro vyrazit první skupina – třeba na zamýšlený okruh Zapomenutá příroda Prahy nebo na akční prohlídku s úkolem sehnat spacák zadarmo nebo s polévkou v azylovém domě, což jsou první náměty, s nimiž lidé bez domova přišli. Pragulic navazují spolupráci s cestovatelskými weby a s napětím očekávají první ohlasy. Oslovit hodlají také střední školy a zájem projevila už i jedna firma, která chce prohlídky pro své zaměstnance.

Pragulic za největší překážku projektu považují předsudky, které chtějí zároveň odbourávat. Jejich průvodci už mají život na ulici za sebou a nyní žijí v azylových domech. „I my jsme museli pochopit, že jsou to šikovní lidé,“ vypráví Ondřej Klügl. Cíl je podle něj v tom, že průvodci budou spokojeni a celý podnik bude fungovat. „Chceme, aby náš projekt nemusel být dotovaný a stal se regulérní součástí trhu,“ plánuje budoucnost další členka týmu Katarina Chalupková a pojmenovává tak hlavní rozdíl mezi sociální firmou a neziskovými organizacemi. Cenu jedné prohlídky stanovili na 100 až 250 korun podle typu a čekají, že ve výhledu několika měsíců by se jim mohl zaplatit čas, který do projektu zadarmo vložili. Finanční odměnu pro vítěze si Pragulic zatím schovávají pro případ nezdaru.

Změnit zdola

Na rozdíl od úplných nováčků z Pragulic má Kristýna Cihlářová, zástupkyně Podnikavé školy, vítěze ceny mezinárodní poroty, desetileté zkušenosti z občanského sdružení Jules a Jim, které nabízí školám kurzy tzv. prevence rizikového chování. Jde třeba o sebepoznávací výjezdy pro první ročníky s programem postaveným na společných zážitcích a týmovém řešení úkolů. Děti si tam mohou vytvořit dobré vztahy, zvýšit chuť do společných nápadů a vyvarovat se šikany.

Hned po gymnáziu založila Jules a Jim parta přátel, jež poháněla vlastní zkušenost s ubíjejícím školním prostředím a potřeba něco s tím dělat. Podle Kristýny Cihlářové se ale dnes na školách setkávají s demotivovanými učiteli, znuděnými žáky a především fatálním nedostatkem peněz na jakýkoli rozvoj. Proto letos vystavěli nový projekt, který má učit školy podnikat a vydělat si vlastní peníze. Podnikavá škola si své působení představuje tak, že ze svých zdrojů uhradí půlroční angažmá vlastního člověka ve spolupracující škole, který provede analýzu a navrhne, v čem by mohla podnikat, a pomůže záměr rozjet. Typické možnosti jsou pronájem prostor, využití školní jídelny a prodej výrobků.

Podnikavá škola navíc hodlá do podnikání zapojit děti, studenty, učitele i rodiče. Děti mohou s podporou učitele hledat zájemce o pronájem, připravit smlouvy, evidovat zisk i náklady a pak rozhodnout, na co bude výdělek věnován. „Pokud škola nemá školní parlament, který o tom rozhodne, budeme iniciovat jeho vznik. Ve chvíli, kdy samotné podnikání spustí tyhle kýžené vedlejší efekty, nutně to nabourá zavedený chod školy směrem k otevřenějšímu prostředí.“

Cenu Social Impact Award už třetím rokem organizuje v Rakousku a v Rumunsku Vídeňská univerzita ekonomie a byznysu. Do Česka ji přinesl Petr Vítek, jeden ze zakladatelů Hub Praha, což je otevřená kancelář s cílem pomoci v rozjezdu inovativním záměrům, kam mohou přicházet lidé pracovat nebo prodiskutovat svůj projekt. 

Autorka je novinářka.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].