Důchodová reforma měla být (má být) výkladní skříní reforem této vlády. Pravda, vláda sice plošně škrtá (to ale žádné reformy nejsou) a chce ještě dělat reformu zdravotnickou a zjednodušit daň z příjmu, ale to ještě nemá ani připravené, natož hotové.
A právě způsob představení této „výkladní skříně“ představuje holé neštěstí. V takto průlomové věci člověk očekává, že vláda předvede bezchybnou a elegantní marketingovou kampaň, zaplaví s ní média a ještě udělá nějakou roadshow po republice. Lze si představit brožuru, kterou dostane každý občan do schránky a v níž budou vysvětleny všechny možné pochybnosti, jež mohou kohokoli napadnout. Budou zde vyvráceny hlavní obavy politických i odborných kritiků, osvíceny mnohé detaily apod. Celá taková brožura a kampaň bude mířit na průměrně inteligentní jedince, nikoli na odborníky na účetnictví či absolventy Harvardu. Protože průměrně inteligentních, natvrdlých a ještě ke všemu unavených a nepozorných je nás v této zemi většina.
Místo toho vláda poslala jednu narychlo spíchnutou zprávu do ČTK. Důvod? V kuloárech se mluví o tom, že ODS potřebovala rychle zaplácnout skandál ProMoPro a přehlušit další problémy. Rozhodla se tak upoutat pozornost tím, že se také něco pozitivního dělá, že vláda pracuje, a dokonce má cosi hotového. Jenže kvůli způsobu, jakým byla reforma vypuštěna na denní světlo, máme najednou více otázek než odpovědí. Přitom nevysvětlené „detaily“ jsou tím, co rozhodne, jestli celá…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu