Anketa: Vládní škrty jsou kritizovány. Kde se podle vás dalo uspořit a vláda to nevyužila?
HELENA HORSKÁ
analytička, Raiffeisenbank
Vláda zvolila ty nejjednodušší prostředky: omezila výdaje na dopravní infrastrukturu a sáhla na platy státních zaměstnanců. Následně ale měly přijít hlubší úvahy o tom, jak ušetřit ve veřejných výdajích včetně státních zakázek, kde se ročně promrhají stovky miliard korun. K tomu se zatím vláda nepostavila čelem. Ani jedno ministerstvo dosud nepředstavilo plán, jak zredukovat náklady na vlastní chod – třeba omezením administrativy, která otravuje občany a zároveň zaměstnává zbytečné úředníky… Vládě zatím chybí koncept úsporného státu.
LENKA ZLÁMALOVÁ
novinářka, Lidové noviny
Škrty už nejsou tím, co teď od vlády čekám. Jednoduché škrty, o nichž premiér celkem přesně říkal, že by je zvládl i orangutan, se daly obhájit pár měsíců po zvolení. Teď už jsou třeba jasné úsporné kroky. Prostor k nim je ve veřejných zakázkách, tam se dají najít úspory v řádu desítek miliard. Dále si ujasnit, kolik je třeba státních úředníků, policistů, učitelů a doktorů. Právě jejich akce ukázala, že ani nevíme, kolik jich platíme. Postupně zrušit tabulky a přejít na smluvní platy. Přes 77 procent z bilionu, který stát ročně utrácí, jde na důchody, dávky, platy a další povinné výdaje.
PAVEL KOHOUT
ekonom, bývalý člen NERV
Ano, vládní škrty jsou kritizovány a k této kritice se mohu připojit. Jsou příliš krotké. Abychom dostali státní rozpočet do trvale udržitelné rovnováhy, museli bychom více šetřit. Zde mám na mysli hlavně veřejné výdaje, a to nejen provozní výdaje, ale hlavně veřejné investice. Zde existuje obrovská míra nehospodárnosti, stavějí se naprosto nesmyslné stavby, kupují se nepotřebné informační systémy, a to nemluvím o přezaměstnanosti v oblasti například policie nebo nadbytečném počtu akutních lůžek a nadměrném počtu nemocnic. Zde by bylo možno šetřit velmi radikálně.
PAVEL SOBÍŠEK
analytik, UniCredit Bank
Letošní státní rozpočet je výsledkem stavu legislativy a výhledu ekonomiky z poloviny roku 2010. Větší rozsah úspor by samozřejmě byl možný, projevil by se ale větším propadem ekonomického výkonu. Teprve letos je čas na uskutečnění takových změn legislativy, které upraví priority státní politiky a případně povedou k dalším, ovšem už nikoli paušálním úsporám výdajů.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].