Proč televize vysílá teleshopping a podporuje tím pochybné produkty?
Zajímalo by mne, jaké opodstatnění má v televizním vysílání (zvláště ČT) teleshopping, proč se liší jeho cena oproti běžné reklamě a proč se v něm prodávají jenom produkty pochybné kvality (tím, že občas teleshopping působí jako běžné vysílání, televize prodej těchto produktů nepřímo podporuje).
TOMÁŠ FOMÍN, PRAHA
Vycházeli jsme z otevřených zdrojů.
Opodstatnění má stejné jako jiná reklama, vydělává televizím peníze, což jejich šéfové, ani ti v čele televize veřejnoprávní, nijak nezastírají. Není nijak jasně dané, v jakém objemu a jaký typ teleshoppingu bude televize vysílat, o tom rozhoduje její vedení.
Právě proto padaly při volbě nového šéfa České televize minulý týden také otázky na plány s reklamou a teleshoppingem. Jana Kasalová tak navrhovala, aby se pečlivěji hlídala „pravdivost“ uváděných informací, Jana Bobošíková v něm chtěla propagovat jen výrobky související s ČT či z její dílny, staronový ředitel Jiří Janeček neplánuje měnit nic a argumentuje u toho průzkumy, podle nichž diváka teleshopping zdaleka tak neobtěžuje jako klasické reklamní bloky.
Co se týče „pochybnosti kvality“, za tu je – či spíše za pravdivost informací – odpovědný podle zákona o regulaci reklamy zadavatel reklamy. Jinými slovy – televize před odvysíláním sama neověřuje, zda je výrobek kvalitní, či ne nebo zda o produktu jeho výrobce mluví pravdu, či ne. Stížnost na výrobky samotné pak mohou spotřebitelé směřovat České obchodní inspekci. A konečně jako běžné vysílání by teleshopping působit neměl, když nedávno televize Prima jasně vysílání od reklamy neoddělila, dostala za to od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání více než čtyřmilionovou pokutu.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].