0:00
0:00
Ekonomika26. 11. 20066 minut

Pýcha Evropy jde na přistání

Měl to být příklad evropské spolupráce, který vytře Američanům zrak. Koncern Airbus, a především jeho obří letoun Airbus A 380 ukazovaly slovy německého kancléře Schrödera, že „stará Evropa“ má stále ještě co nabídnout.

Astronaut

Potíže Airbusu ukazují, že politika do byznysu nepatří. Poučí se Evropané? Není to jisté.

Měl to být příklad evropské spolupráce, který vytře Američanům zrak. Koncern Airbus, a především jeho obří letoun Airbus A 380 ukazovaly slovy německého kancléře Schrödera, že „stará Evropa“ má stále ještě co nabídnout. Ještě na začátku roku byl Airbus, pokud jde o objednávky letadel, daleko před svým konkurentem, americkým Boeingem. Akcionáři si mnuli ruce a politici, kteří mohli díky zvláštní smlouvě podnik ovlivňovat, také. Stačilo několik měsíců a nálady jsou zcela opačné. Podnik se propadl do miliardových ztrát. Teď se ho politici snaží „zachránit“. Uvažují o jeho zestátnění nebo nějaké formě státní pomoci. Přitom ale právě státní zásahy celý problém způsobily.

Kudy protáhnout kabely

↓ INZERCE

Byla to velká sláva, ohňostroj a show, která stála miliony eur. Je začátek roku 2006 a na pařížském aerosalonu právě vzlétá nový Airbus A 380. Obří letadlo uveze až 555 pasažérů (v rozšířené verzi přes osm set) a jeho dolet je 15 tisíc kilometrů. Přitom jeho největší konkurent, Boeing 747 Super Jumbo, má 416 sedadel (ve větší verzi téměř 500) a dolet ve své nejlepší variantě přes 14 tisíc kilometrů. Airbus ale předstihuje svého konkurenta hlavně komfortem na palubě: cestující budou mít více místa na nohy, na palubě bude koutek pro děti či posilovna v první třídě. Letecké společnosti si již objednaly desítky kusů. Jenže pak se…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc