0:00
0:00
Diskuse22. 1. 20062 minuty

Nejsou jednoduše dobrá a zlá náboženství

Rád bych přijal stať Z. Zacpala jako doplňující poznámku ke svému článku, protože řadu jeho vývodů sdílím, pouze se domnívám, že polemické zahrocení jeho textu je nedorozumění...

Astronaut

Rád bych přijal stať Z. Zacpala jako doplňující poznámku ke svému článku, protože řadu jeho vývodů sdílím, pouze se domnívám, že polemické zahrocení jeho textu je nedorozumění: oba mluvíme o něčem jiném. Já jsem psal o kompatibilitě křesťanství a sekularity jako specifické šanci Evropy. Zacpal píše o schopnosti bezproblémové symbiózy různých spiritualit v Orientu, projevech tolerance v dějinách islámu etc., což jsou známé věci, které nemám v úmyslu popírat – ale je to jiné téma. Pokud jsem hovořil o mravních hodnotách abrahamovských náboženství a hodnotách osvícenství a jejich vzájemných vztazích, nikde jsem netvrdil, že neexistují analogie řady těchto hodnot v mimoevropském světě; pouze bych hájil tezi, že pojetí hodnoty individua (osoby jakožto nejvyšší hodnoty) a na ní vybudovaná koncepce lidských práv je přínosem křesťanství.

Nerad bych Z. Zacpalovi kvůli jeho poukazu na tolerantnost východních náboženství podsouval naivní rozdělení na „dobrá“ a „zlá“ náboženství – tady odkazuji na zmínky velkého znalce a sympatizanta buddhismu E. Conze (např. Der Buddhismus, Wesen und Entwicklung, 1977) o tom, jak i buddhisté se v dějinách zaplétali do válek, konfliktů a násilností. Málokterá idea zůstala v dějinách nezneužita. Ohradil bych se jen vůči poznámce o „jezuitech a spálené zemi“ – snad letošní výstava ke 450. výročí založení jezuitské koleje v Klementinu (odkud mimochodem byli jezuité vyhnáni těmi příkladně…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc