0:00
0:00
14. 2. 20045 minut

Hidžáb není placka

14-mobr-23-petracek2.gif
Autor: Respekt

Je náboženský symbol nošený na vlastním těle totéž co třeba provokativní placka na klopě? Vypovídá jednoznačně o nějaké misijní činnosti, nebo ne? Šíří nositel, resp. nositelka muslimského šátku (hidžábu), křesťanského kříže, židovské pokrývky hlavy (kipy) či sikhského turbanu demonstrativně svou víru, ba dokonce se hlásí k fundamentalismu, či jen dodržuje tradici posilující pocit vlastní identity a intimity? V těchto otázkách spočívá jádro „sporu o šátek“, který běží už léta ve značné části Evropy. Minulé úterý se do něj poprvé vložil parlament členského státu EU – konkrétně Francie. Drtivá většina poslanců, v souladu s drtivou většinou jejich voličů, schválila „zákon o laicitě“.

Nic proti laicitě, má-li být jasnou podmínkou i cílem společnosti zvané občanská. Jenže otázka zní, má-li se tak stát vymahatelným zákazem. „Zákon o laicitě“, bude-li podle očekávání v březnu schválen francouzským Senátem, zapoví od září nošení „nápadných“ náboženských symbolů ve státních školách. Je třeba rovnou říci, že z hlediska požadovaného cíle – zformování občanské společnosti – je to krok kontraproduktivní. Jde přesně o ten druh dobrých úmyslů, jimiž bývá dlážděna cesta do pekel.

Francouz, nebo muslim

↓ INZERCE

Je už dlouho známo, že Evropa se bez přistěhovalců neobejde, především kvůli své stárnoucí populaci a tím i blížícímu se krachu důchodových systémů. Nikdo racionální tento model v principu také…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc