
Francouzská akciová společnost Eurotunnel, která vlastní podmořskou dopravní spojku mezi Británií a pevninskou Evropou, se topí v dluzích. Hodnota jejího jmění klesla od uvedení na londýnskou a pařížskou burzu v roce 1987 o osmdesát procent a její zadlužení na konci loňského roku dosáhlo téměř deseti miliard eur, což představuje zhruba 85 procent celkového jmění firmy. Propad z velké části odnesli především malí akcionáři, jejichž podíl v Eurotunnelu přesahuje 65 procent, a ti se nyní vzbouřili. Odvolali vedení společnosti a po novém týmu chtějí, aby je urychleně zbavil dluhů. Jenže co když se to nepodaří? Zavře se tunel pod Lamanšským průlivem?


Proč, když můžeme letět
Kořeny postupného úpadku Eurotunnelu leží ve špatných odhadech nákladů na výstavbu podmořské dopravní tepny i přemrštěných očekáváních zisku. Předpokládalo se, že tunel přepraví přibližně 16 milionů lidí a sedm milionů tun nákladu ročně. V roce 2003 však použilo tunel pouze šest milionů cestujících a nákladu jím prošlo jen okolo dvou milionů tun. Provozní zisk Eurotunnelu z dopravy a poplatků sice dosahuje 260 milionů eur, ale není
dostačující na to, aby kryl vysoké úrokové platby z narůstajícího dluhu společnosti. Celková ztráta se proto v posledních letech blížila 1,5 miliardy eur ročně.
Za nižším zájmem o cestování tunelem stojí především relativně vysoká cena, kterou musí zákazník vydat. Za…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu