0:00
0:00
Kultura28. 6. 20036 minut

Skoky skrze prázdno

Astronaut
mobrazek_893.jpeg Autor: Respekt
Fotografie: Lyrické, současné a bez samurajů - na Ozuovo Japonsko si západní divák musel dlouho zvykat. (Z filmu Příbě z Tokia). Foto Film Servis Festival Karlovy Vary Autor: Respekt
↓ INZERCE

Přes konkurenci více než dvou stovek filmů vévodí letošnímu karlovarskému festivalu (4.–12. 7.) retrospektiva japonského režiséra Jasudžira Ozu. Ačkoli od jeho narození uplynulo letos už sto let, v Čechách je tento významný představitel filmových dějin stále prakticky neznámý. Program festivalové přehlídky dává i krátkodobým návštěvníkům ideální příležitost Ozuovo dílo poznat: každý den se promítá jeden jeho starší a jeden novější snímek. Celkově jde o událost více než srovnatelnou s představením jiného japonského režiséra Takeši Kitana před pěti lety, který se letos vrací s filmem Loutky. Potvrzuje se, že karlovarský festival u nás představuje výlučnou možnost setkat se s asijským filmem.

Kde začíná Orient

Jasudžiro Ozu (1903–1963) se dočkal své západní slávy později než Akira Kurosawa a Kendži Mizoguči a toto uznání provázelo lehce záhadné označení za „nejjaponštějšího“ režiséra. Jeho důvodem je otevřená lyričnost, údajná pomalost a nedramatičnost, zdůrazněná nízko umístěnou kamerou. Tyto rysy jistě v Ozuových filmech najdeme, netvoří ale žádný japonský styl. A rovněž klamnou podobnost s formami japonské poezie musíme doplnit inspirací čerpanou z hollywoodské komedie a zlaté éry grotesky. Komický gag je u Ozua vyňat z gradujícího řetězce katastrof a přesazen do zředěného, abstraktního rámce záběru. Odtud dojem zpomalení, který překrývá pestrost děje.…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc