Mail rozesílaný minulý týden hromadně na řadu adres po celé Evropě přinesl šokující zvěst. Česká letecká společnost ČSA si ve svých seznamech značkuje každého pasažéra, který letí do Londýna a vypadá jako Rom. Nejméně poslední rok a půl se u jmen příliš snědých a černovlasých zákazníků českých aerolinek objevilo písmenko „g“ - gypsie neboli Rom. „Ano, je to pravda,“ potvrzuje informaci viceprezident ČSA pro marketing Rudolf Král po hodinu a půl trvajícím ověřování. „A musím říct, že ta zpráva ve firmě vyvolala paniku. " Není divu: rasové kádrování a výhružné značky přišívané lidem ke jménům jsou přinejmenším od nacistických excesů v normálním světě tabu. "Vy jste se zbláznil, něco takového by nás nikdy ani nenapadlo,“ hrozí se pracovnice pražské pobočky British Airways nad otázkou, jestli podobné informace o turistech do Londýna shromažďují i oni. ČSA si s etnickým klíčem nedělaly hlavu. V praxi test probíhal tak, že si dívka u přepážky v Ruzyni si prohlédla majitele letenky a podle toho, jak se jí jevil, zanesla či nezanesla do databáze další „géčko“. Na co ale vlastně ČSA svoje rasové informace potřebovaly? „V první polovině loňského roku nás žádal náš londýnský zaměstnanec, station manager, o informace, jestli při odbavování letadla může očekávat nějaké případné problémy,“ říká viceprezident Král. „A naše provozní složky mu takto vyšly vstříc. " Jakmile minulý týden tato "vstřícnost“ vyšla najevo, ČSA svůj rasový kód okamžitě zrušily. "Šlo opravdu jen o vnitřní…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu