
Investovat, nebo neinvestovat? Tuto otázku dnes řeší miliony drobných i větších finančníků. Předmětem jejich úvah jsou tolik populární akcie firem, které budují „informační superdálnici“, jak se přezdívá internetu. Počet jeho uživatelů dynamicky roste a hranice růstu jsou v nedohlednu. V nedohlednu se rýsují i hranice zisků.
Skoro jako dostavníky


Průměrný růst produktivity amerického průmyslu v letech 1990–97 dosahoval necelých dvou procent ročně. Naproti tomu růst produktivity v odvětví informačních technologií (kam patří též internetové firmy) dosáhl hodnoty 24 procent ročně. To však je stále ještě málo ve srovnání s některými konkrétními internetovými firmami. Například „on-line knihkupectví“ Amazon.com dosáhlo v letech 1996–98 275% růstu produktivity (což je v ročním průměru 55% růst).Jsou ale internetové firmy skutečně jistou sázkou na skvělou budoucnost? Jason Zweig z časopisu Money připomíná historii mýtních společností neboli „turnpike companies“. Tyto firmy počátkem 19. století stavěly první americké dálnice - zpevněné silnice, které umožnily zrychlit provoz poštovních a osobních dostavníků na dvojnásobek. Díky „turnpike companies“ poklesly náklady na přepravu tuny zboží z 60 centů počátkem 19. století na 22 centů na míli v roce 1822. Nadšení mnohých cestujících z rychlé a levné dopravy občas po příjezdu vyústilo ve spontánní modlitby díků.Tehdejší popularita akcií mýtních společností předčila dnešní oblibu akcií internetových firem.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu