
Dva z nových partnerů Aero Vodochody se nedávno stali jádrem největšího obchodního sporu mezi Evropskou unií (EU) a Spojenými státy za posledních několik let. Firmy Boeing a McDonnell Douglas, které spolu s Českými aeroliniemi zvítězily v soutěži o nákup 34 % akcií Aero Vodochody, se totiž rozhodly fúzovat. Spojení, které bylo oficiálně oznámeno v prosinci, bude znamenat vznik největšího koncernu v oblasti leteckého a zbrojařského průmyslu na světě. Tento plánovaný sňatek leteckých gigantů však vyvolal obrovskou bouři v Bruselu. Komisař EU Karl Van Mierten, jenž je v Unii zodpovědný za hospodářskou soutěž, jej dokonce označil v jeho současné podobě za „neakceptovatelný“.
Silný a ještě silnější


Důvody firem Boeing and McDonnell Douglas pro zamýšlenou fúzi jsou zjevné. Boeing si od spojení slibuje zejména posílení své zbrojařské divize, neboť v současnosti vojenské kontrakty reprezentují pouze 20–30 % jeho obchodních aktivit. Na druhé straně je McDonnell Douglas, který již dnes není schopen konkurovat Boeingu a Airbusu v oblasti výroby civilních letadel, velmi úspěšný v získávání vojenských zakázek, jež se na jeho ziscích podílejí z více než 70 %. Nicméně s ukončením bipolárního rozdělení světa se budoucnost firmy McDonnell Douglas zdá být bez spojení s Boeingem velmi nejistá. Se snižováním vojenských rozpočtů ve většině demokratických zemí klesají i zisky zbrojařských firem a například americké námořnictvo nedávno vedení firmy oznámilo, že…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu