0:00
0:00
Diskuse17. 2. 199210 minut

Historie není soudní proces

Žádný problém na světě se nevyřídí, dokud se neprodiskutuje, dokud alespoň ti soudní na obou stranách nesouhlasí s novým stavem nebo dokud si nějaká nezvratná mocenská konstelace nevynutí historicky trvalé uspořádání.

Astronaut

Žádný problém na světě se nevyřídí, dokud se neprodiskutuje, dokud alespoň ti soudní na obou stranách nesouhlasí s novým stavem nebo dokud si nějaká nezvratná mocenská konstelace nevynutí historicky trvalé uspořádání. Dále: téměř žádný problém nelze vyřešit absolutně spravedlivě. Země není ráj a nikdy jím nebude. Absolutní spravedlnost je vyhrazena Bohu. Lidé, pokud vůbec cynicky nesetrvávají na bezpráví, se mají zabývat jen tím, co velký teolog Tomáš Akvinský označuje za „napravující spravedlnost“. O nic jiného nejde ani v sudetoněmecko-českém případě.

Je velmi snadné zastávat v novinách Sudetoněmeckého landsmanšaftu teze, které odpovídají cítění a stavu mysli sudetských Němců; právě tak snadné je zastávat v českých novinách vlastní teze, které odpovídají zase nynějšímu cítění a stavu mysli Čechů. V obou případech se nemusí mnoho argumentovat: tak to je a basta. V řešení problému se však nepokročí. Smím to říkat, protože „mezi svými“ plavu už dávno proti proudu a leccos jsem za to už musel snést. Proto si také dovoluji zabývat se článkem Benjamina Kurase „Kdo má na co právo“ v Respektu 3/92. Jeho jádro tvoří tři teze:

↓ INZERCE

Nejde o „počítání mrtvol“

1) Násilnosti Němců vůči Čechům byly „nesrovnatelně barbarštější“ než násilnosti Čechů vůči sudetským Němcům. Jako sudetský Němec mám přirozeně jiný názor. Na tom ale nezáleží, protože „počítání mrtvol“ a vzájemné vypočítávání utrpení považuji tak jako tak za…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc