Trapné odhalení
Zmínku o nesmírně zajímavém problému ochrany autorských práv zneužila v Respektu č.6 značka -mb-, aby hloupým a manipulačním způsobem napadla malíře Jiřího Davida.Hloupě, protože autor článku zřejmě vychází z přesvědčení, že v umění existuje něco takového, jako je "patent na motiv".

Zmínku o nesmírně zajímavém problému ochrany autorských práv zneužila v Respektu č.6 značka -mb-, aby hloupým a manipulačním způsobem napadla malíře Jiřího Davida.Hloupě, protože autor článku zřejmě vychází z přesvědčení, že v umění existuje něco takového, jako je „patent na motiv“. Ovšem že neexistuje. Pokud stejný motiv nacházíme v dílech různých autorů, indikuje to zpravidla, že jde o námět pro danou dobu velice živý. Je tedy zcela přirozené, že se v předvečer československé revoluce v dílech nejcitlivějších umělců objevuje motiv Československa (a těch příkladů je ostatně víc než jen Studio RR a Jiří David).
Manipulačně, protože článek zamlčuje, jak jsou plakát Studia RR a malba Jiřího Davida ve skutečnosti velmi odlišné. Plakát RR je ostře kontrastní a má jasně agitační funkci. Říká: „Československo je okupováno! Udělejme něco!“ Malba Jiřího Davida (autor použil své typické vybledlé barvy, což na reprodukci Respektu není vidět), se naopak tiše ptá: „Existuje vůbec nějaké Československo? A co to vlastně je?“ Má tedy k motivu úplně jiný postoj. A o ten postoj v umění přece jde.


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu