0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura30. 6. 202413 minut

Vary 2: Je krásné pozorovat muže, když nemusí držet fasádu

S režisérem Adamem Martincem o jeho debutu Mord, mužské křehkosti i společnosti posedlé sebeprezentací

Vidím obrovský rozpor mezi křehkostí a statutem „muže“ • Autor: Breathless

Na karlovarském filmovém festivalu měl v neděli premiéru první ze dvou českých filmů v soutěži – tragikomedie Mord pojednávající o tom, jaké rodinné, partnerské i osobní bolesti a křivdy může odhalit jeden den a jedna vesnická zabijačka. prasete, kterou má v režii skupina chlapů. Debutující režisér Adam Martinec, stále ještě student režie na pražské FAMU, kde píše diplomku o českých debutech, a tedy i o své vlastní zkušenosti, na sebe upozornil v roce 2021 snímkem Anatomie českého odpoledne, za nějž získal Českého lva za nejlepší krátký film. Poetikou každodennosti, autentickými dialogy a obsazením neherců ale navazuje spíš na svůj předchozí krátký film Cukr a sůl, který s nadsázkou i citlivě vůči mužským nejistotám a úzkostem zachycuje jeden společný víkend party kamarádů. V Mordu, jenž by si zasloužil varování pro ty, kdo se nechtějí dívat na zabíjení zvířete (byť žádné zabito nebylo), zároveň posouvá svoji metodu dál. Snímek na půdorysu vesnického folkloru je i nejednoznačnou úvahou o tradicích, za které se dá schovat nejedna patologie, stejně jako o mužských a ženských rolích a měnícím se světě. „Děsím se toho, že ten film bude někdo interpretovat přes ženskou otázku nebo falický pohled,“ říká.

Máte rád mužské kolektivy. Co vás na nich tak baví?

Inzerce Budvar
Inzerce Budvar
Reklama

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc