0:00
0:00
Kultura29. 9. 20166 minut

Knihovny by dnes měly být informačním koučem

S Ingou Lundén o knihovnách ve věku internetu, o společnosti a vzdělávání

Autor: Elisabeth Ohlson Wallin

Zatímco ve Skandinávii knihovny navštěvuje polovina obyvatel, ve zbytku Evropy je to pětina až šestina. „O vyšší zájem by se měly starat především knihovny samy.  „Lidé pracující v knihovnách by měli pronikat i za jejich zdi,“ říká Inga Lundén, bývalá šéfka Švédské knihovnické organizace a významná postava světového knihovnictví. V Praze se zúčastnila konference Knihovny současnosti.

Říkáte, že se role knihovny mění. Jak by tedy měla vypadat knihovna ve věku internetu?

↓ INZERCE

Lidé si často myslí, že nepotřebují knihovny, protože všechny informace jsou dosažitelné na internetu. Ano, dnes jsou informace opravdu všude. A jde o velmi rozmanité informace. Ovšem mnozí lidé dnes mají problém s mediální gramotností. Úkolem knihoven, respektive knihovníků, je být pro čtenáře jakýmsi koučem.  Pomoci selektovat tu nejpodstatnější, nejrelevantnější informaci - a zároveň na ni nabídnout kritický pohled. V knihovně se můžete potkávat s lidmi, ale být také sám se sebou a pracovat. Knihovna by zkrátka měla být jakýmsi „neutrálním“ prostředím, kterému lidé věří a cítí se tu dobře.

Mají tedy knihovny společenskou roli?

Ano, měly by být činitelem soudržnosti. Nabídnout lidem vše, co potřebují. Být místem, které je všem otevřeno.  Být kombinací vzdělávání, zábavy a radosti. Aby takto knihovny mohly fungovat, je potřeba, aby byly lidem blízko. V Česku máte nejhustší síť knihoven na světě. To je skvělé - protože pak do nich může chodit skutečně každý.

Je pravda, že podle výzkumu nadace Melindy a Billa Gatesových je v Česku nejvíce knihoven na obyvatele. Ale chodí do nich jen každý pátý člověk. Ve Skandinávii je to zhruba polovina.

A samozřejmě bychom si přáli, aby to bylo ještě víc; knihovny musí být aktivní a atraktivní. Dělali jsme studii, ze které vyplynulo, že vzdělaní lidé mají pocit, že knihovny nejsou pro ně, ale pro ty, kteří tak vzdělaní nejsou. ¨Méně vzdělaní lidé si naopak mysleli, že knihovny jsou jen pro vzdělané. Stejné postoje respondenti měli i v otázkách ekonomických. Bohatí lidé do knihoven nechtěli chodit, protože měli pocit, že knihovny jsou pro chudé; a naopak. Tenhle postoj - knihovny jsou pro všechny, ale ne pro mě - ohrožuje jejich budoucnost.

Jak tedy nalákat lidi do knihoven?

Nejdříve se musíme zamyslet nad tím, kde jsou ti lidé, když nesedí v knihovně. A kdo jsou ti, kteří tam nejsou. Kde třeba tráví čas mladé matky? A když to zjistíme, je pak naším úkolem je do knihoven přivést. Komunikovat s nimi, stát se jejich partnery. Spousta lidí má pocit, že už toho ví hrozně moc. Ale když do knihoven nechodí, nevědí, o co přicházejí. Jak opakuji, je třeba spolupracovat s „venkovním prostředím“ - fungovat i mimo zdi knihoven.

Autor: Archiv konference Knihovny současnosti

Jak to děláte u vás?

Věděla jste, že knihovna je spolu s hasiči na první příčce nejvěrohodnějších institucí? Nejsou to školy ani média, ale knihovny. V tom je velký potenciál. Když se dokážete s lidmi propojit a přivést je do knihovny, je to základ všeho. Lidé pracující v knihovnách by měli ovlivňovat dění ve společnosti. Když se vám podaří přivést do knihovny skupinu mladých muslimských matek, je to skvělé. Knihovna může být prostředkem pro začleňování cizinců do společnosti; o to se snažíme ve Stockholmu.

Daří se vám to?

Snažíme se. V naší mobilní knihovně máme dětské knížky, které rozvážíme. Jsou tam knihy jak ve švédštině, tak v rodném jazyce imigrantů. Jezdíme s nimi do uprchlických táborů. Velmi často tam lidé nemají co dělat, takže kniha jim udělá radost. Kromě toho jim dáváme kartičky do knihovny; často ji dostanou dřív než povolení k pobytu. Pořádáme také setkání s cizinci u kávy. Povídáme si ve všech možných jazycích - a tím se všichni vzděláváme.

To vyžaduje zaměstnance, kteří zrovna nevyznávají práci za přepážkou.

Samozřejmě. V knihovnách by měli pracovat lidé, kteří mají rádi jiné lidi. Schopní a vzdělaní, ochotní pomoci. Důvěryhodní.

Čím to vůbec je, že jsou knihovny tak důvěryhodné?

Nejsou politicky ovlivňované. Například u nás v knihovně máme pro čtenáře na výběr všechny noviny, které svou orientací a rétorikou nepřekračují zákon. Často to tedy znamená, že máme v knihovně i noviny, které jsou proti přijímání uprchlíků. Zároveň uprchlíkům pomáháme. Knihovna se nijak politicky neangažuje a dělá všechno pro to, aby co nejvíce prospěla společnosti – vzdělala ji.

Čím jsou specifické přímo švédské knihovny?

Právě svou otevřeností. V našem zákoně se říká, že knihovny mají být pro všechny. Měly by se umět přizpůsobit podmínkám, ze kterých do nich čtenáři přicházejí, a být pozorné vůči tomu, co vyžadují. Přicházejí k nám mladí i staří, lidé z různých sociálních prostředí, různých náboženství, kulturního zázemí, jazyků a vzdělání. S tím musíme umět pracovat. A tak by měly fungovat knihovny po celém světě.

Které knihovny si ceníte nejvíc?

Těch je hodně. Ráda vždycky zmíním pobočku stockholmské Městské knihovny v Kistě.  Jsem také velkým fanouškem knihoven, kterým se knihovny ani neříká. Jsou v afrických státech - v Ugandě, v Keni a Tanzanii. Dělají opravdu dobrou práci, protože místní obyvatelé často neumí číst, což logicky vyžaduje mnoho úsilí. Právě na nich lze nejlépe sledovat jejich důležitost a společenskou úlohu.

Mimochodem jsme ještě nemluvili o tom, co knihovny symbolizovaly doteď – půjčování knih. Jak velkou část života lidí dnes zaujímá čtení?

Existuje čerstvá studie ze září 2016, která říká, že 73% Američanů přečte alespoň jednu knihu za rok. Podle naší roční studie Švédi a internet stráví Švédi 3,2 hodiny týdně čtením všech druhů knih. Dvě hodiny navíc čtou noviny. Pouze dvacet minut týdně přitom stráví průměrný člověk čtením e-knihy.

Takže si lidé e-knihy ani moc nepůjčují?

E-knihy tvoří malou část knižních výpůjček v porovnáních s papírovými knihami. To množství roste, ale hodně pomalu. Nicméně studie společnosti Gartner říká, že máme tendenci přeceňovat změnu v krátké perspektivě a podceňovat ji v delší: myslím, že změna může nastat stejně jako s lahvičkou kečupu. Snažíte se z ní vyklepat omáčku, klepete, klepete, nic neděje – a najednou vyteče všechna naráz. Lidé, kteří použili náš e-book servis ve Stockholmské knihovně, jsou každopádně spokojení a pokračují ve čtení e-knih.  A zajímavé je, že naši digitální knihovnu používají i lidé, kteří si jinak raději knihu koupí než půjčí.

Takže nesdílíte názor, že lidé v dnešní době čtou méně.

Nemyslím si, že čtou méně, ale jinak. Čteme hodně textů na webu, čteme pořád. Co mě znepokojuje, jsou tyto dvě věci: rodiče čtou méně svým dětem. Děti nečtou tak moc, jak byly zvyklé. Chce to pět tisíc hodin četby, aby se z člověka stal plynulý čtenář, aby ‚rozluštil kód‘. Druhá věc je, že jsme zvyklí na čtení krátkých úryvků textu na webu - a potom nám chybí schopnost a trpělivost ke čtení delších textů, které prohlubují naše porozumění.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].