Bude líp. Silné hrdinky jako terapie pro vytížené ženy
Výběr seriálů a filmů pro časy domácí izolace - část 6.
Představa nekonečného volného času v domácí izolaci, kdy je možné se naučit truhlařině, zvládnout cizí jazyk nebo zastoupit produkci jedné malé pekárny, je iluzí. Nejvíc možná pro ženy, kterým přibyla domácí výuka dětí i permanentní péče o ně (všem pečujícím mužům se za zúžení samozřejmě omlouváme). Pokud vyšetří čas a energii, tady jsou tři seriálové tipy se silnými a netradičními hrdinkami. O čtvrtém – seriálu Potvora – si můžete přečíst v aktuálním Respektu v profilu britské herečky a scenáristky Phoebe Waller-Bridge, která dostala za úkol i feministicky omladit nového Jamese Bonda.
Bude líp (Better Things, HBO GO) Fantastická terapie pro všechny, kdo se doma ocitli s dětmi mezi deseti a sedmnácti. Rozvedená herečka Sam Fox se snaží skloubit, jak nejlépe umí, výchovu tří dcer a práci, která v jejím případě zahrnuje třeba mimozemšťanku v obskurním kanadském seriálu nebo nadrženou paničku v tom americkém. Komediální seriál vzešel ze spolupráce herečky, scenáristky a producentky Pamely Adlon – která hraje i hlavní roli svérázné matky – a komika Louise C.K. Jeho show Louie Adlon také produkovala a psala. Černá komedie s nádechem cynismu se tak v Bude líp potkává s autentickou zkušeností, v níž se jde poznat – sama Adlon je rozvedená matka se třemi dětmi. Nástrahy života pracující matky tak seriál ve čtyřech sezónách zachycuje bez iluzí, syrově, se ztracenými nervy, ale s obrovským vtipem a feministickou energií. Do koše letí jakékoliv návody na „perfektní matku“. Bude líp. Pokud byste vyšetřily víc času, pak podobně inspirativní hrdinku nabízí komediální seriál Tráva (Weeds, 2005 – 2012) scenáristky Jenji Kohan.
Na mušce (Killing Eve, HBO GO) Fantastická terapie pro všechny, kdo se dávají z nedostatku jiných možností do gala, když jdou vynést odpadky. Ze silných seriálových hrdinek poslední doby je Villanelle z černohumorného krimi thrilleru Na mušce rozhodně ta nejpodivnější. A nejstylovější. První řadu si BBC America objednala v roce 2017 od scenáristky a showrunnerky Phoebe Waller-Bridge po úspěchu její Potvory. Druhou dostala na starosti Emerald Fennell a třetí – která měla premiéru minulou neděli na HBO, kde jsou také všechny tři řady k vidění – Suzanne Heathcote. Seriál si tak od začátku buduje profil podniku, na němž se podílejí hlavně ženy (autorem předlohy je nicméně novinář Luke Jennings). Na mušce je adaptace novely CodenameVillanelle o špičkové a psychopatické nájemné vražedkyni, které se dostane na stopu analytička britské tajné služby Eve, jež od stolu plném lejster sní o kariéře špionky. Hra na kočku a myš se zpočátku zdánlivě odvíjí podle standardních pravidel špionážního thrilleru. Záhy se ale rozeběhne proti nim, jak si kočka mění místo s myší (a zpět). Vyšetřování se stává partií poháněnou obsesí a temnou přitažlivostí, která k sobě protihráčky přibližuje. Dvě nečekané a nepředvídatelné hrdinky vnesly svěží vítr do přetechnizovaného žánru, jenž je zabydlený hlavně zachmuřenými příslušníky zvláštních sil a mlčenlivými superšpiony. Villanelle stačí jehlice do vlasů a „ženské“ zbraně. Eve její analytický mozek a touha po lepší kariéře – která se ale ukáže být trochu něčím jiným.
Výrazných hrdinek je na obrazovkách víc než bývalo: Orange is the New Black,Hra o trůny,Homeland,The Mindy Project,Domek z karet,Jessica Jones,Grace a Frankie,The Killing,Happy Valley,The Fall… Villanelle je ale přece jen jiná. Nemá „zjemňující“ vlastnost, jíž autoři podobné netradiční hrdinky většinou vybavují, aby je udělaly stravitelnější – citlivost, emoce, slabost pro partnera či rodinu. Temné srdce Villanelle tepe podle jejích pravidel bez ohledu na očekávání (žánru i diváků) a na důsledky. Společnost jí navíc to vlastními sexistickými předsudky usnadňuje – krásná blondýnka přece není hrozbou. A Villanelle je k tomu ještě prudce elegantní. Waller-Bridge seriál shrnula jako „vražda-vražda-super účes“. Její vášeň pro haute couture vyčlenila seriál z řady stejně jako herecké výkony Jodie Comer a Sandry Oh. Druhá získala za svůj výkon Zlatý Globus. Móda – inspirace dolehla až na newyorská módní mola – je součástí hry na „ženskost“, s níž autorky nakládají ironicky i dvojsečně. Ženské mimikry jsou tak dokonalé, že se staly smrtelnou zbraní. Podle televizní kritičky časopisu The New Yorker Emily Nussbaum si show zahrává s provokativní představou, že „ženskost je sama o sobě určitý druh sociopatie, jejíž performance, pokud provedená perfektně, může být zdrojem maximální moci“. Seriál tak na jednu stranu vyhání moly z tradičně „mužského“ žánru, na druhou komplikuje feministické téma „sesterství“. Na mušce je ale především chytrá žánrová hra s nečekanými zvraty, z níž si jako bonus lze odnést několik tipů do šatníku.
Neortodoxní (Unorthodox, Netflix) Terapie pro velmi specifickou skupinu, ale silný příběh o svobodě a boji o vlastní místo pro každého. Mladá žena vstupuje váhavě do jezera. Stále oblečená, zatímco její známí se koupou nazí opodál. V jednu chvíli si místo svršků sundá z hlavy paruku a utopí ji ve vodě. Náhlé gesto je jednou ze silných scén v německé minisérii Neortodoxní, která měla premiéru na Netflixu na konci března. Odložení paruky v sobe shrnuje minulosti hrdinky ve striktní chasidské komunitě i její budoucnost v liberálním Berlíně. Seriál je adaptací memoárové knihy Neortodoxní: Skandální odmítnutí mých chasidských kořenů. Kniha vyšla před osmi lety a její autorka Deborah Feldman v ní shrnula svůj útěk z komunity satmarských Židů v Brooklynu, která žije podle přísných pravidel. Ženám diktuje, jak se mají chovat, co si mohou vzít na sebe, co mohou číst. Chasidské vdané ženy si musí oholit hlavu a nosit paruku – odtud gesto v úvodu. Přísné rituály čistoty pak zasahují do intimního i emočního života. Feldman odešla ve třiadvaceti po čtyřech letech života v domluveném manželství. Berlín pro hrdinku její knihy představuje naději na nový život a svobodu. Seriál ve dvou střídajících se linkách sleduje minulost a současnost. Flashbacky do chasidské komunity - seriál je převážně v jidiš - se prolínají s hrdinčiným hledáním nové půdy pod nohama i objevováním vlastní identity v německé metropoli. Když se po stopách rebelující dívky vydají její manžel a bratranec, kteří ji chtějí na příkaz rabína přivést zpátky, seriál se nadechne k thrilleru. Díky strhujícímu výkonu izraelské herečky Shiry Haas ale nic nezastíní emotivní a silný příběh o nacházení sebe samé.
https://www.youtube.com/watch?v=-zVhRId0BTw
Přečtěte si více k tématu
Když dojde Krteček: Filmy a seriály, které zabaví děti
Přečtěte si více k tématu
Optimismus z bunkru: Komediální seriály pro posílení imunity i morálky
Přečtěte si více k tématu
Cestopisy pro dobu karantény: Projet Afriku na pionýru a nebýt za idiota
Přečtěte si více k tématu
Ivánku, kamaráde, můžeš se dívat? Fotbalové dokumenty nejen pro fanoušky
Přečtěte si více k tématu
Neodpočívej v pokoji: Dříve narození se nemusí uchylovat jen do oázy klidu ČT3
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].