Noční vlaky můžou spojit Evropu s ekologickou budoucností
Redakční menu: Výběr textů ze světových médií
Na tratě mezi evropskými metropolemi se vracejí noční vlaky zahnané před časem do dep nízkými cenami letenek. Teď jim doba přeje, poptávka po zeleném cestování stoupá. Čtyři země se už spojily a jejich dominantní dopravci žádají EU o pomoc při budování celoevropské sítě nočních železničních spojů (ne, České dráhy u toho bohužel zatím nejsou). O věci informuje Politico.eu.
Toto úterý uzavřely Francie, Německo, Rakousko a Švýcarsko dohodu, že nejpozději od konce příštího roku začne rakouský národní dopravce Österreichische Bundesbahnen v kooperaci s Deutsche Bahn, francouzskou SNCF a Švýcarskými spolkovými drahami provozovat noční spoj z Vídně do Paříže. O rok později chce čtveřice přidat trasy Berlín-Paříž a Berlín Brusel. V plánu jsou také noční linky z Curychu do Říma a Barcelony.
V Německu je to chápáno jako zásadní převrat. Je to jen pár let, co Deutsche Bahn s odkazem na malý zájem přestaly vypravovat spací vlaky a přepustily jejich síť Rakušanům. Teď ale tlak na čistější cestování zavelel v Berlíně k přehodnocení ekonomických pravd. „Našim cílem je umožnit lidem cestovat napříč Evropou tím nejlepším možným způsobem – vlakem,“ cituje Politico německého ministra dopravy Andrease Scheuera.
Evropská síť nočních spojů vzala za své kvůli snahám národních dopravců osekat náklady. Ještě v létě Deutsche Bahn odmítla návrh řady německých europoslanců, aby zavedla noční spoj z Berlína do Bruselu. Ale unijní Green Deal (a rakouský úspěch s provozem sítě expresů NightJet) přiměl ministra Scheuera k otočce. A v září tak ohlásil plán obnovit někdejší proslulou transkontinentální síť Trans-Europe Express.
Noční vlaky samozřejmě hned neudělají velký zářez do byznysu s levným létáním. Jen aerolinky Ryanair přepravily loni po Evropě 152 miliónů cestujících, připomíná Politico, zatímco rakouské ÖBB mají prozatím skromný cíl zdvojnásobit v několika následujících letech počet cestujících v nočních spojích na tři miliony.
Noční spoje ale začínají dotovat i jiné země EU jako Holandsko nebo Švédsko, soukromí dopravci zabezpečují přímé spací linky ze Stockholmu do Hamburku, nebo – Politico tu zmiňuje českou společnost RegioJet – propojují střední Evropu.
Železniční společnosti chtějí po Unii, aby jim s jejich cílem čistého cestování pomohla - penězi i novou politikou tlačící dopravu pryč od ničivého létání. „Noční vlaky mohou přežít jedině ve správně nastaveném kontextu,“ řekl magazínu šéf Rakouských spolkových drah Andreas Matthä - a měl tím na mysli především to, aby železnice nemusela čelit neférové konkurenci aerolinek.
Tímto směrem se dívá i Strategie pro udržitelnou a chytrou mobilitu, kterou Evropská komise představila tento týden a která mimo jiné usiluje o to, aby vzdálenost do tisíce kilometrů (zhruba cesta z Berlína do Paříže) lidé překonávali nikoli letadlem, ale vlakem. „Chceme-li dosáhnout klimatických cílů EU v osekání emisí, musí se o to zásadně přičinit dopravní sektor,“ řekl při představování strategie první místopředseda Evropské komise zodpovědný za Green Deal Frans Timmermans.
„Chceme zásadně změnit a zjednodušit způsob, jakým se v Evropě přesunují lidé i zboží. Náš plán umožní snadno kombinovat různé způsoby přepravy během jedné cesty a promění současný dopravní systém v udržitelnou, chytrou a odolnou páteř návratu Evropanů z koronavirové krize zpět do zdravých časů.“
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].