Gwyneth Paltrow provozuje na Netflixu pseudovědeckou laboratoř
Seriál Goop Lab ukazuje situaci vědy a snahy poznávat okolní svět v době postfaktické
Britský deník Guardian napsal, že je to „dementní oslava sebestřednosti“, americké New York Times poznamenaly, že se nejedná o nic chytřejšího než o infomercials – čili vlastně půlhodinové reklamní spoty. Další recenze varují před pseudovědou. Šest dokumentů o „nových objevech v oblasti osobního rozvoje a životního stylu“, která natočila herečka a podnikatelka Gwyneth Paltrow ve spolupráci se streamovací platformou Netflix, má přesto i pozitiva: pozorným divákům ukazují, jak vypadá informační pologramotnost světa, z nějž negramotnost v původním smyslu takřka vymizela.
Témata, která si herečka se svými poradci zvolila, totiž nejsou ve své podstatě banální: jde o spiritualitu, sexualitu či terapeutickou práci s psychedeliky. Přinejmenším proto je dobré zhlédnout seriál Goop Lab coby výpravnou studii o tom, jak si v 21. století vystačíme s přeslechy místo informací a jakou službu vědcům prokazuje spolupráce s celebritami. Resp. o situaci, v níž se nachází věda a snaha poznávat svět v době postfaktické. V mnohých kruzích ji charakterizuje přesvědčení, že „to, co říká můj vědec, je trochu něco jiného, než co říká tvůj vědec, ale třeba mají pravdu oba“.
Nejde ovšem jen o „výzkum“, ale také o obchod; v něm hraje zásadní roli hereččina firma Goop. Kalifornská rodačka Paltrow (47) ji založila v roce 2008; začínala jako týdenní newsletter rozesílaný z hereččiny kuchyně a dnes má hodnotu kolem čtvrt miliardy dolarů. Držitelka Oscara za roli ve snímku Zamilovaný Shakespeare (1998) se v něm dělila o své zkušenosti v oblasti zdravé výživy, duševní pohody a péče o tělo. Zjednodušeně řečeno, šikovně si přisvojila to, na čem by jinak vydělávala tradiční média, jimž by pravděpodobně odpovídala na stejné otázky. A předznamenala tak éru profesionálních influencerů, lidí, které živí doporučování výrobků, značek či idejí.
Dnes se o Goopu hovoří jako o „nejkontroverznější lifestylové značce“, jíž pomohli dosáhnout globální známosti lidé, kteří jí spílají. Nejnovější kauzy firmy se točily kolem originálních metod intimní péče a těsně před premiérou seriálu Goop Lab pak herečka přišla se svíčkou, která má připomínat vůni její vagíny. Vagina Scented Candle za 75 dolarů je však, s prominutím, cítit hlavně vypočítavostí. Podnikatelský talent Paltrow nechybí – umožnil jí vybudovat firmu, jejíž zaměstnanci jsou ochotni následovat svou šéfovou prakticky kamkoliv, i kdyby to znamenalo, že před kamerou vypijí odvar z kouzelných hub a svěří se světu se svými nejhlubšími traumaty.
Psychedelie a pornografie
Návrat k výzkumu psychedelik ve Spojených státech a v Evropě v posledních letech vede k zajímavým výsledkům v boji s rezistentní depresí, posttraumatickou stresovou poruchou či v terapeutické práci s pacienty s terminální diagnózou. Možnostem využití psilocybinu, ketaminu nebo LSD se věnují neurovědci, psychiatři i psychoterapeuti – přičemž ti seriózní pravděpodobně nebudou veřejnost nabádat, aby si jejich prostřednictvím „zkusila pomoct, když cítí, že má problém“. Spolu s nimi odedávna existují duchovní autority i běžní uživatelé psychedelik, jež spojuje dlouhodobý zájem o téma a často i úcta k rostlinám a živočichům, z nichž látky pocházejí.
Gwyneth Paltrow ale volí cestu prostou bázně i filozofování: domluví se s několika kolegy z Goopu, pošle je na trip na Jamajku, a pak s nimi před kamerou vede rozhovory, jak jim zážitek změnil život. Se svým asistentem, kvůli jehož krátké nepřítomnosti zažila „čtyři panické ataky“ z přemíry práce, se dokonce na závěr obejme, protože mladému muži se podařilo zvítězit nad strachem z intimity.
První díl série Goop Lab s názvem The Healing Trip dělá z nekritické oslavy psychedelik i z odborníků pouhé služebníky hluboce lidských příběhů. Divák sleduje smích i pláč korporátních psychonautů, z nichž někteří o svém odhodlání požít látku do poslední chvíle pochybují, ale před kamerou už cuknout nechtějí. To je jedno z míst, kde se divák může zarazit: padají-li v dokumentu poučení o vhodném nastavení mysli a bezpečném prostředí, v němž má psychedelický zážitek proběhnout, jak je s tím slučují tyto pochybnosti?
A co teprve vědomí, že mě při tom uvidí celá planeta? Healing Trip je skoro až pornografický: s kamerou jsme tam, kde nemáme co dělat, a sledujeme věci, které se obvykle odehrávají v soukromí. Gwyneth Paltrow kolegům přikyvuje a potvrzuje, že i ona vzdor své slávě, kráse a bohatství zažila jistá traumata. To by mohlo být i užitečné. O nich však nemluví, jen podsouvá divákům představu, že skupinu adeptů na psychedelickou (samo)terapii je možné rozšířit na celou planetu.
Jak jsem vynalezl otužování
Těžko říci, jestli v některém z dílů dostává věda na frak tolik, jako v epizodě Cold Comfort. Protagonistou tu je Nizozemec Wim Hof, držitel světového rekordu za nejrychleji zaběhnutý půlmaraton bosky na sněhu a ledu. Říká se mu Ice Man, sněhulák; údajně je schopen ovládat imunitní reakce svého organismu na nepříznivé vlivy okolí. Během let také vyvinul vlastní léčebnou metodu kombinující dechová cvičení s pobytem na mrazu. Výsledky dvacetiletého tréninku slibuje zaměstnancům Goopu předat za deset minut.
Divákovi se tedy v kulisách luxusní horské chaty ve zkratce prezentují staletími prověřené výhody dýchání a otužování. Diskutuje se o zázračné schopnosti chladu bojovat se záněty, u nějž si Čech pravděpodobně vzpomene na Priessnitzův zábal. Po pracovnících Goopu se naštěstí nechce, aby zaběhli půlmaraton po ledových plotnách; stačí, když po dechové přípravě („dechem je možné vstoupit přímo do biochemie těla,“ praví Hof) naskáčou do horského jezera Tahoe na hranicích Kalifornie a Nevady o teplotě kolem sedmi stupňů Celsia.
Nic z toho, co Wim Hof prezentuje jako přelomové výsledky, ale není pro vědu novinkou. I laická veřejnost zná kryokomory a kryosauny, v nichž se teploty pohybují kolem minus 120 stupňů Celsia. Správné dýchání se odedávna učí v mnoha duchovních praxích, klade se na něj důraz ve sportovní přípravě, dýchání je jedním ze základních předpokladů některých druhů meditace – jíž se mimochodem zabývá současná neurověda. Holotropní dýchání vyvinuté českým psychiatrem Stanislavem Grofem a jeho ženou Christinou je zase alternativním nástrojem výzkumu vědomí.
Hof sám je pro vědce zajímavým subjektem, ale rozhodně jej není možné během hodiny představovat coby nositele převratných či „alternativních“ idejí. Alternativních k čemu? Ke klasické medicíně? K lidovému léčitelství? Přičemž v tomto konkrétním případě jedno druhému nemá tendence odporovat. Jednu zásluhu však holandskému Sněhulákovi upřít nelze. Když svým studentům slibuje, že poté, co zažijí stres, jaký způsobí kontakt s mrazivou vodou, už je jiné podněty z okolí tolik stresovat nebudou, rozhodně nelže.
Potěšení na naší straně
Než seriál odstartoval, pózovala Gwyneth Paltrow před obrovským květinovým modelem ženského přirození. Ohlásila také, že na trh vysílá svíčku s vůní své vagíny, která má mysl „naladit na fantazii, svádění a sofistikovanou vřelost“. V úvodních minutách „orgasmického“ dílu The Pleasure is Ours však vyjde najevo, že přes letitý zájem o věc stále trochu tápe v anatomii. „Vagíny jsou naše oblíbené téma!“ volá podnikatelka a mrká na kolegyni Elise Loehnen, jež v Goopu zodpovídá za to, která témata a jakým způsobem bude firma řešit, aby určovala trendy – a včas na ně sama reagovala prodejem welness zboží.
„Vagína je porodní kanál. To, co máte na mysli, je vulva,“ opraví herečku dnes devadesátiletá umělkyně a legendární americká sex koučka Betty Dodgson, která během uplynulých dekád ukázala cestu k intenzivnějšímu sexuálnímu prožitku sedmi tisícům žen. „Vagínou se rodí? Aha, já myslela, že to je to… celé,“ směje se Gwyneth Paltrow.
Už v roce 2015 se médiím svěřila, že své intimní partie udržuje v kondici sezením nad nádobou s horkou vodou a bylinami. Gynekologové z celého světa na její doporučení zareagovali zděšením, někteří se krátce nato v praxi setkali se ženami, které si kopírováním tohoto postupu přivodily popáleniny druhého stupně.
V roce 2018 pak Goop sídlící v kalifornské Santa Monice zaplatil 145 tisíc dolarů na vypořádání právního sporu s tamním úřadem na ochranu spotřebitele. Začal prodávat zmiňovaná „vaginální vajíčka“ vyrobená z polodrahokamů nefritu a růženínu, která měla mimo jiné příznivě ovlivňovat menstruační cyklus. Ani vajíčka, která si Goop cení na 66 dolarů, nebyla jeho vynálezem: na internetu jsou k sehnání v řadě obchodů. Některé hrají na ezoterní strunu, jinde – třeba na čínském AliExpressu – se prodávají bez zbytečných řečí za šest dolarů za kus.
Mimochodem šéf britské Národní zdravotní služby právě před několika dny prohlásil, že výrobky od firmy Goop jsou v lepší případě předražené placebo, ale v horším můžou ohrozit zdraví. Některé ohlasy v této souvislosti píší, že seriál je bránou k závislosti na hloupostech z obchodu Goop, ale v mnoha dalších recenzích se rovněž objevuje varování před zdravotními dopady nekritického následování pořadu. Jedna věc je mluvit o tématech, která dnes bezesporu rezonují, druhá nabízet na ně rychlé recepty.
Optimalizace životního stylu
Goop Lab je užitečný studijní materiál, nicméně cit Gwyneth Paltrow pro „vědecký pokrok vedený intuicí“ nakonec nejlépe glosuje jiný pořad z dílny Netflixu, druhá řada seriálu You. Děj není podstatný, důležité je prostředí: jde o Kalifornii 21. století. Mladí, krásní a chorobně ambiciózní lidé tu pečují o provoz sítě lokálních, bio a energeticky vyladěných potravin, v největší prodejně nechybí ani knihkupectví se zduchovnělou literaturou. Obchod se jmenuje Anavrin – název je odvozený od slova Nirvana.
Seriál brilantně paroduje moderní snahy o „optimalizaci“ našeho životního stylu, jehož jediným měřítkem je sebepéče, sebeláska a naplňování potenciálu. Není sice jisté, zda existuje, přesto se považuje za samozřejmé, že k němu napřeme všechny síly. Z You pochází řada komických scén, například když se hlavní hrdina snaží obejmout své vnitřní zvíře, konkrétně živého vlka, aby se přiblížil sám sobě – přestože zároveň není schopen přestat se chovat jako psychopat ke svým nejbližším.
Gwyneth Paltrow údajně podniká proto, že se nenarodila, aby se na plátně miliskovala s Mattem Damonem. Když odhlédneme od toho, že má dost peněz na to, aby vyzkoušela vše, co ji osloví, a aby se pak uchýlila k odborníkovi, kdyby se jí něco stalo, nezajímá ji vlastně nic horšího, než co je denně k vidění na sociálních sítích, kde se rozebírá „překyselení organismu”, nákupy soli s lepší energetickou vibrací nebo vody s vyladěnou molekulární strukturou. Její firma dělá totéž, jen s trochu chytřejšími lidmi a v dražší produkci. Jednu věc ale nabízí Goop zdarma: cennou připomínku, že schopnost obstarat si informace neznamená mít schopnost nebo zájem se něco dozvědět.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].