0:00
0:00
20. 10. 20203 minuty

Kellner se snaží vrátit do Evropy. Bude stavět 5G bez Huawei

Co naznačují dvě klíčové zprávy o PPF: pozornost je stále na místě

Provozovatel telekomunikačních sítí CETIN, jehož stoprocentním vlastníkem je skupina PPF, bude stavět svou síť pro mobilní sítě páté generace (5G) výhradně na technologiích společnosti Ericsson. V pondělí to oznámil člen představenstva PPF Vladimír Mlynář. „Rozhodli jsme, že v ČR bude CETIN sítě 5G stavět na Ericssonu,“ napsal Vladimír Mlynář bez dalších podrobností na Twitteru. PPF se tedy vzdala služeb čínské společnosti Huawei, ač jejich spolupráce vypadala nerozborně a na věčné časy.

To je samozřejmě pro českou bezpečnost dobrá zpráva - i když přichází dva roky od chvíle, co PPF podepsala památné memorandum o spolupráci s Huawei, a za tu dobu se odehrálo mnohé, co přinutilo firmu změnit postoj. Technologie čínské společnosti Huawei – zejména ty pro sítě 5 G - se staly pro demokratický svět víceméně nepřijatelné. Odmítají je USA, Austrálie, Velká Británie i Francie a chystají se k tomu další. Majitel PPF Petr Kellner je pragmatický byznysmen a ví, že s Huawei by už v Evropě neuspěl. Možná ani v Česku, pořád platí moratorium NÚKIB na technologie Huawei v páteřních uzlech českého kybernetického světa.

↓ INZERCE

Pak je tu ještě druhá věc – Evropská komise posvětila před dvěma týdny společnosti PPF nákup nadnárodní televizní společnosti CME provozující v Česku komerční novácké kanály. Pro PPF je to dobrá zpráva, ale je to také dobrá zpráva pro českou společnost?

„Chceme využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí, chceme společně rozvíjet telekomunikační a mediální byznys,“ napsal před rokem k motivům koupě televize Petr Kellner. A to by mohl být další problém - ovládnutí velkého mediálního a telekomunikačního prostoru a získání obrovského vlivu. Bez ohledu na to, jestli se spojí PPF s firmou Huawei, nebo Ericsson.

Kellner ovládá kromě O2 v Česku a na Slovensku další telekomunikační firmy v Maďarsku, Bulharsku, Srbsku a Černé Hoře, nabízí se tedy hypotéza o propojení s nově nabytými televizemi ve více zemích střední a východní Evropy. Logika spojení může být v tom nabízet kromě připojení k internetu i obsah, kvůli kterému si lidé internet pořizují - což do budoucna může být v čím dál větší míře právě televizní program.

O2 už dnes prodává k datům i svoji televizi, která má čtyři sta tisíc předplatitelů. S velkým zpravodajským týmem, marketingem a technickým zázemím Novy má PPF šanci rozjet levně další internetové televize bez nutnosti hledání a placení dalších novinářů a mediálních odborníků. Podstatná je i inzerce, kterou se mohou Kellnerovy internetové televize i tradiční Nova podporovat, a nabídky placených programových balíčků, jejichž součástí může být třeba informační kanál podporující Kellnerovy zájmy.

Evropská unie rozhodla, že z hlediska zákona je propojení Kellnerových mediálních a telekomunikačních akvizic možné a nenese rysy monopolu. Což tak samozřejmě z pohledu evropských mediálních obrů vypadá, ale přes posvěcení Bruselem je tu pořád velké nebezpečí přílišné informační moci PPF.

Doufejme, že tahle moc nebude do budoucna spojena s Čínou a zájmy PPF v téhle asijské zemi. Společnost Home Credit podnikající v Číně má nyní kvůli pandemii problémy. Možná další trable přijdou, až Peking rozváží, jak zareagovat na spojení PPF s Ericssonem. Každopádně by se mělo pole zájmů Petra Kellnera měnit a vracet se do Evropy. Ale zatím je na místě pozornost a ostražitost.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].