EK souhlasí, že PPF může koupit Novu. Odolá Kellner pokušení?
S televizí v zádech získává finanční skupina větší vliv na parlament a tvorbu zákonů
Chystané ovládnutí nejsledovanější komerční televize Nova skupinou nejbohatšího Čecha Petra Kellnera není úplně nová zpráva, ale teď je definitivně stvrzeno. Evropská komise čerstvě rozhodla, že PPF může převzít od americké společnosti AT&T její podíl v mediální společnosti Central European Media Enterprises (CME). A právě tím se Kellnerovi definitivně otevírá cesta k Nově.
Spolu se skončenými krajskými volbami a postupující koronavirovou pandemií je to nepochybně jedna z nejdůležitějších zpráv roku. Nejde totiž jen o byznysovou událost: vzhledem k tomu, že PPF získává Novu před sněmovními volbami, které se konají příští rok na podzim, bude zajímavé sledovat, jestli odolá pokušení, aby je skrze vlivné médium ovlivňoval. A stejně tak i dlouhodobé dění v Česku - například kvůli svým dalším podnikatelským zájmům.
Nova je nepochybně finančně nejúspěšnější televizí v celém středoevropském regionu. Drží si kolem třetiny českého televizního publika, kvůli zákazu reklamy na ČT však k sobě stahuje kolem 60 procent všech tuzemských výdajů na televizní reklamu. Procenta sledovanosti už nejsou tak vysoká jako dřív, neboť nabídka kanálů je čím dál širší, ale tržby jdou setrvale nahoru.
Přečtěte si více k tématu
Čtěte také: Brzy všichni uvidíme
PPF za Novu zaplatí téměř padesát miliard korun, ale vysoká cena dává po ekonomické stránce smysl. Jednak proto, že některé televizní kanály lze prodat dál, jednak kvůli tomu, že televize CME mohou dobře fungovat v kombinaci s telefonními operátory, které už Kellner v Česku má. Propojení telekomunikací a médií je trend, který ve světě již probíhá. Telekomunikační společnost poskytuje zákazníkům připojení k internetu a spolu s tím může nabízet i televizní obsah.
Jenže to vše může být pro PPF jen příjemný bonus k možnosti promlouvat do dění v Česku. „Takto významný nákup by pro PPF znamenal – ať chce nebo ne – získání možného politického vlivu a tím nepřímé zapojení do politické soutěže,“ řekla před časem Respektu Martina Vojtěchovská, šéfredaktorka serveru MediaGuru referujícího o dění na zdejší mediální scéně. Podle ní logicky platí zákonitost, že „médium, které má schopnost oslovit denně miliony lidí, může být nástrojem na ovlivňování veřejného mínění“. Záleží pak jen na tom, jak je kdo ochoten ho využít - a jak moc je stát schopen něco takového skrze mediální rady hlídat.
Schopnost vyjít s politiky a vydělat na tom přitom nepochybně patří k letité výbavě PPF. Ať už šlo o divoké počátky kapitalismu v devadesátých letech, kdy Kellner s pomocí někdejšího ministra financí za ODS Ivana Kočárníka ovládl státní Českou pojišťovnu, nebo v posledních letech o náhle probuzený vřelý vztah prezidenta Miloše Zemana k Číně, který se PPF hodil.
Přečtěte si více k tématu
Čtěte také: Prostě trpělivá orientace. Jak Home Credit dobyl Čínu
V rozjezdu PPF hrála rozhodující roli kuponová privatizace, jejíž vynálezce Václav Klaus zase vděčí PPF za peníze na rozjezd svého nynějšího institutu. S Novou v zádech Kellner nyní získává větší vliv na parlament a tvorbu zákonů. V situaci, kdy o úspěchu podnikání v mnoha ohledech rozhoduje státní regulace, představuje ovládnutí Novy minimálně strategický krok.
Obchod roku v Česku nedávno kritizovali i někteří američtí senátoři. „Vlastnictví médií vyžaduje důvěru veřejnosti. A PPF prokázala, že jí není hodna. PPF nemůže tvrdit, že k veřejné debatě přidává nuance nebo rovnováhu tím, že umlčí kritické hlasy, jak se o to snažila dosáhnout kontroverzní, před časem zrušenou dohodou s Karlovou univerzitou,“ řekl Respektu americký senátor Marco Rubio. Součástí smlouvy totiž bylo, že za sponzoring se obě strany „zavazují zdržet… všeho, co by mohlo poškodit (jejich) dobré jméno a pověst“ nebo „negativně ovlivnit jejich spolupráci“.
Jak Rubio dále uvedl, firma Petra Kellnera podkopává americké zájmy národní bezpečnosti související se střední a východní Evropou stejně jako s Čínou. PPF v Číně podniká, její Home Credit tam nabízí spotřebitelské úvěry. V Česku se vede veřejná debata, nakolik kvůli tomu PPF ovlivňuje českou zahraniční politiku vůči Pekingu, protože je na čínském režimu ekonomicky závislá. Součástí diskuse je tak i otázka, zda nákup Novy nepovede ke zvýšení vlivu Číny v Evropě. PPF výše zmíněné výhrady odmítá jako neopodstatněné.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].