Debutové album Room 25 rapperky a básnířky Noname je mimořádné nejen po umělecké stránce. Představuje i průkopnický krok a systémovou změnu v rámci streamovací služby Spotify.
Na rozdíl třeba od SoundCloudu nikdy nebylo možné nahrát svou hudbu na Spotify bez prostředníka v podobě distributora nebo vydavatele. To prakticky vylučovalo, aby se tu objevili hudebníci, kteří nemají kontrakt s nějakou z firem zajišťujících tyto služby.
Na příkladu Noname ale Spotify testuje v beta verzi novou možnost pro nezávislé umělce, která by mohla již brzy vstoupit do plného provozu. O změně informuje Marc Hogan ve sloupku Who Wins When Artists Upload Directly to Spotify? na serveru Pitchfork.
Spotify tímto krokem s největší pravděpodobností reaguje na úspěch subžánru soundcloudového rapu. Ten soustředí rappery převážně z Floridy, kteří si vytvořili obrovské publiku takřka mimo všechny oficiální a mainstreamové struktury. Obří streamovací služba i lidé z hudebního byznysu se tímto jevem pochopitelně cítili zaskočeni a pokoušejí se s tím nějak vypořádat.
Přečtěte si více k tématu
Čtěte také: Miláčku, hrají naši písničku
“Spotify má obrovskou moc rozhodnout, jaká hudbu může z tohoto experimentu samoobslužných umělců vzejít. V současnosti je Spotify v zásadě synonymem hudby, kterou vydávají velké firmy. Hity na Spotify jsou prostě hity. Tečka,” píše Hogan. „Pokud se mluví o vztahu Spotify k nezávislým hudebníků, pak jde vždy výhradně o kritiku. Ovšem s tím, jak Spotify zve nepodepsané hudebníky do této experimentální Petriho misky, dává podporu hudbě, které se jednoho dne bude možná velmi dobře dařit. Stejně tak jako portál YouTube představil světu novou generaci lamačů teenagerských srdcí a Vine rozšířil virální taneční pohyby, Spotify pravděpodobně také vidí příležitost (a také profit) v tom, že bude mít vliv populární kulturu v jejím samém zárodku.“
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].